14 הרוגים בענף הבנייה מתחילת 2019 – עלייה של 20% מ-2016

14 פועלים נהרגו בתאונות בענף הבנייה בשליש הראשון של 2019. מספר ההרוגים הוא הגבוה ביותר בהשוואה לתקופות המקבילות מאז 2016. כך עולה מדו"ח של ארגון "קו לעובד" שפורסם הבוקר (ראשון). הדו"ח מראה כי ב-2018 נהרגו 12 פועלים בשליש הראשון של השנה, וב-2017 וב-2016 נהרגו 12 ו-11 פועלים בהתאמה באותה תקופה. לצד ההרוגים, מתחילת השנה הנוכחית ועד סוף אפריל נפצעו 57 פועלים באורח בינוני עד קשה בתאונות בנייה. "14 הרוגים הוא מספר המשקף את זילות חייהם של עובדי הבניין בעיני רשויות המדינה, שממשיכות להתנהל בעצלתיים", נמסר מ"קו לעובד".

2019-05-05_201029

מעיון בדו"ח עולה כי בחמישה החודשים שחלפו מאז אושרה תוספת של 60 תקנים למינהל הבטיחות במשרד העבודה, אייש המשרד רק שבעה מהם. בנובמבר האחרון הסכים משרד האוצר להגדיל את מספר תקני הפקחים כדי להגביר את הפיקוח והאכיפה בענף הבנייה. ואולם, עד כה רוב התקנים טרם אוישו, ושבעת הפקחים שנקלטו במחוז ירושלים נכנסו לעבודתם רק בחודש שעבר. בדו"ח נכתב כי "תוספת התקנים היתה אמורה להגביר באופן משמעותי את רמת הפיקוח הירודה באתרי הבנייה. ממוצע תדירות ביקורי הפיקוח לכל אתר בנייה הוא ביקור אחד כל שנתיים וחצי עד שלוש שנים, כפי שציין מבקר המדינה בדו"ח ממאי 2016".

בעמותה דורשים מהממשלה הנכנסת לנקוט בצעדים מיידיים לבלימת העלייה במספר ההרוגים. אחת הדרישות היא סגירת אתרי בנייה מסוכנים לפחות ל-30 ימים רצופים. כיום, צווי הסגירה לאתרי בנייה שכאלה תקפים לימים ספורים, עד שהקבלן מודיע על תיקון הליקויים והאתר נפתח מחדש.

צעד נוסף עליו ממליצים בארגון הוא קביעת חובת התקנת רשתות למניעת נפילה מגובה הסיבה ליותר מ-60% מהתאונות בענף. ב"קו לעובד" קוראים למדינה לקבוע גם מחיר סף למרכיב הבטיחות במכרזים ציבוריים. כיום, קבלנים הניגשים למכרזים ציבוריים בתחום הבינוי ופיתוח התשתיות מתחרים ביניהם על המחיר הזול ביותר על מנת לזכות במכרז. תחרות מחירים זו כוללת תחרות על עלויות הבטיחות באתרי העבודה. תמחור מרכיב הבטיחות באותם מכרזים והחרגתו מתחרות המחיר הזול, כפי שנהגה לאחרונה החברה הממשלתית נתיבי ישראל, תקדם את תנאי הבטיחות בפרויקטים הציבוריים שגבו בשנים האחרונות עשרות קורבנות מקרב העובדים.

הדו"ח המלא: http://bit.ly/2J0OMu4