1,200 מפגינים פלסטינים שנפצעו בהפגנות ברצועת עזה יזדקקו לשיקום

מלבד מאות ההרוגים, לפחות 1,200 בני אדם שנפצעו בהפגנות הנערכות מדי שישי בעזה יזדקקו לשיקום גפיים – כך מסר בשבוע שעבר המשרד לתיאום עניינים הומניטריים של האו"ם בשטחים הפלסטיניים הכבושים. מדובר בפגיעות גפיים קשות שנגרמו מתחמושת חיה, שיצרו עומס כבד על מערכת הבריאות בעזה העמוסה ממילא.

בין 30 במרס 2018 ל־31 ביולי 2019 נפגעו יותר מ־7,500 פלסטינים מתחמושת חיה שירו כוחות ישראליים במהלך צעדות השיבה הגדולות לאורך גדר המערכת בין עזה לישראל. לדברי כוח המשימה לענייני בריאות של האו"ם, 87% מפגיעות אלה הן פגיעות גפיים, ופציעות בטן ואגן הן כ־5% מכלל הפציעות.

יצוין כי 148 מתוך יותר מ־6,500 פגיעות הגפיים חייבו קטיעה (122 גפיים תחתונות ו־26 גפיים עליונות). 108 מקטיעות הגפיים לא התחייבו מהפציעה הראשונית אלא מזיהומי עצם שנבעו ממנה. זיהומים אלה מופיעים כשלפציעה מתווסף נזק נרחב יותר לעור, לבשר, לעצבים ולכלי הדם.

לפי הערכות, בין 25% ל־40% מהמטופלים הלוקים בסיבוכים אלה יפתחו ב־12 החודשים שלאחר פציעתם סוג כלשהו של זיהום עצם. במקרים אחרים מובילה הפציעה לשבר פתוח, שאינו מתאחה או מותיר פער בעצם, ומצריך גם הוא שחזור אורתופדי פלסטי מיוחד באמצעות ניתוחים.

להערכת ארגון הבריאות העולמי, לפחות 1,200 מנפגעי הגפיים יזדקקו לטיפולי שחזור אורתופדיים בידי מומחים. טיפול זה נמשך לרוב משישה חודשים עד שלוש שנים, תלוי בחומרת הפציעה. הוא כרוך בשניים עד שמונה ניתוחים וב־12 עד 30 טיפולי פיזיותרפיה. מחירו של כל טיפול בודד יכול להגיע עד ל־40 אלף דולר.

ארגון הבריאות העולמי הזהיר שאם לא יורחבו היכולות הקיימות בתחומי המיקרוביולוגיה, הבדיקות, זיהומי העצם ושחזור הגפיים, סביר להניח כי מספר הקטיעות המשניות יגדל. כוח המשימה לענייני בריאות פנה בקריאה לגייס 28 מיליון דולר לתמיכה בצרכי רפואת החירום בעזה בשנת 2019. מתוך סכום זה גויסו 16 מיליון דולר, כך שנותר פער בסך 12 מיליון דולר.

"מספרם הגדול של נפגעי תחמושת חיה בקרב מפגינים לא חמושים עורר גם חששות בדבר שימוש מופרז בכוח בידי חיילי צה"ל. משפט זכויות האדם הבינלאומי מתיר שימוש בכוח קטלני בעת פעילויות אכיפת חוק רק כמוצא אחרון, ורק בעת סכנה מיידית של מוות או פציעה קשה", נמסר.

מתן מענה לצורך בשחזור גפיים

שנים רבות של מצור והגבלות תנועה אחרות המוטלות על בני אדם וחומרים, לרבות משאבים רפואיים; הפילוג המדיני הפלסטיני המעמיק מבית; ומשבר אנרגיה כרוני – כל אלה הובילו להידרדרות קשה בזמינותם של שירותי הבריאות ברצועת עזה ובאיכותם. לדברי ארגון הבריאות העולמי, ביולי דווח כי 254 (49%) מהתרופות החיוניות ו־225 (26%) מהפריטים הרפואיים החד־פעמיים במלאי של בית המרקחת המרכזי בעזה פחתו, עד כדי כך שיספיקו לפחות מחודש אחד.

נכון לעכשיו, הארגון הבריטי "סיוע רפואי לפלסטינים" הוא היחיד שמטפל בשחזור מאוחר ומורכב של פציעות גפיים בעזה, בתיאום עם משרד הבריאות הפלסטיני וכוח המשימה לענייני בריאות. ארגון זה הקים את יחידת שחזור הגפיים הראשונה בשטח הפלסטיני הכבוש, הכוללת שני מנתחים אורתופדיים, שתי אחיות ושני פיזיותרפיסטים. זאת, נוסף לרופאים ומומחים אחרים העובדים עם הצוותים המקומיים.

עד לאוגוסט 2019 הביא הארגון לעזה שתי משלחות רפואיות כדי לסייע לצוותים המקומיים בטיפול במקרים מורכבים של שחזור גפיים. המשלחות סיפקו פריטים כירורגיים שהיו דרושים ביותר, ושני עוזרים למיזם שחזור גפיים שתפקידם הוא תיעוד של נתוני מטופלים, סיוע למטופלים במילוי טפסים ותיאום מול הצוותים המקומיים.

900 מועמדים לשחזור גפיים

"רופאים ללא גבולות" הוא ארגון בינלאומי לאממשלתי נוסף המטפל בבני אדם שפיתחו זיהום עצם לאחר פציעה מתחמושת חיה באחת מגפיהם. לאחרונה עבד הארגון עם משרד הבריאות בעזה כדי לשדרג מעבדה, כך שזו תוכל לנתח דגימות עצם. דגימות עצם הן חלק חיוני באבחון של זיהומי עצם ובקביעה איזו אנטיביוטיקה תתאים לטיפול בהם. קודם לכן צריך היה לשלוח דגימות לבדיקה במעבדות בישראל.

משרד הבריאות בעזה, בתמיכת ארגון הבריאות העולמי, מפתח בסיס נתונים לשחזור גפיים, שיאפשר מעקב בזמן אמת והפניות מתאימות למטופלי שחזור גפיים. בסיס הנתונים יאפשר למשרד הבריאות ולארגונים השותפים לו העלאה וגישה לנתוני מטופלים, וכן זיהוי והפניית מטופלים לבדיקות סקר לשחזור גפיים, ולתורים רפואיים קדם־ניתוחיים ובתר־ניתוחיים, לרבות בניית תוכניות לטיפולי פיזיותרפיה.

המערכת תקל על המעקב אחר מטופלים ותבטיח מתן עדיפות למקרים הקשים ביותר, ובה־בעת תאחסן מידע קליני לכל אורך מסלולי הטיפול. בסיס הנתונים יאפשר לאמוד את התוצאות והשלכות של התערבויות שחזור גפיים. עד כה נסקרו 900 מועמדים פוטנציאליים להליכים מורכבים לשחזור גפיים.

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב