תשעה שוטרים נחקרו בחשד למעורבות בתקיפת ח"כ עודה באום אל חיראן

תשעה שוטרים, בהם מפקד צוות בדרגת רב פקד, נחקרו באזהרה במחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) בחשד למעורבות בתקיפת יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש) באום אל חיראן בינואר. חלק מהשוטרים נחקרו בחשד לשיבוש החקירה, בהם מפקד הצוות, לאחר שלא דיווחו על הפגיעה בעודה ושיקרו לגבי התקרית כשנחקרו לגביה בעבר. מפקד הצוות שוחרר למעצר בית של שלושה ימים, שאר השוטרים שוחררו ללא תנאים מגבילים. כך פורסם אתמול ב"הארץ".

2017-11-30_224620

רכבו של אבו אלקיאן שגרם למותו של השוטר לוי באום אל חיראן (צילום: משטרת ישראל)

השוטרים זומנו לחקירה בעקבות סרטון שבו נראים השוטרים מתעמתים עם עודה. בסרטון ניתן לראות כי אחד מהשוטרים ריסס את יו"ר הרשימה המשותפת בגז פלפל ללא התגרות מצדו. בחקירה ביקשו החוקרים לזהות את השוטרים המופיעים בסרטון, אלא שהנחקרים טענו כי באותו יום פעלו באום אל חיראן שוטרים רבים מיחידות שונות, ולכן אינם מצליחים לזהות את השוטר שריסס גז לעבר עודה. החשד המרכזי במח"ש הוא שהשוטרים מחפים על אחד מחבריהם ליחידה שלמעשה תקף את עודה. ככל הנראה, השוטרים לא נחקרו לגבי הפגיעה בעודה באמצעות כדור ספוג.

בדיכוי האלים באום אל חיראן נהרגו השוטר ארז לוי ותושב הכפר יעקוב אבו אלקיעאן. עודה מסר כי הותקף על ידי שוטרים ונפגע בראשו ובגבו מירי כדורי ספוג, זאת לאחר שעיניו רוססו בגז פלפל, במהלך מחאה נגד הריסות הבתים בכפר. הסרטון הגיע למח"ש באפריל, אך החקירה התקיימה רק לאחר שפרקליט המדינה שי ניצן הורה למח"ש בשל ממצאים שהתגלו באחרונהבהם דו"ח של השב"כ.

חמישה שוטרים נוספים מסרו עדות במח"ש לגבי התקרית, כולם ממנהלת תיאום פעילות אכיפת דיני מקרקעין (מתפ"א) בה שירת לוי. החקירה מתנהלת ביחידת מח"שדרום והתקיימה בשלוחת היחידה בראשון לציון.

ח"כ עודה מסר: "אין לנו כל אמון בחקירת מח"ש והעובדה שהשוטרים נחקרים עכשיו, עשרה חודשים אחרי ורק בעקבות מידע שאנחנו חשפנו, מראה שמח"ש כלל אינה מנסה לחשוף את מה שאירע באום אל חיראן ופועלת לטיוח האחריות המשטרתית למותם הטרגי של יעקוב אבו אלקיעאן וארז לוי. אני שוב קורא למשטרה ולמח"ש לחשוף את כל החומרים המצולמים שיש ברשותם מאותו לילה, גם של התקיפה שלי וגם של הירי שהוביל למותו של אבו אלקיעאן. נמשיך לנהל מאבק נחוש ועיקש לחשיפת האמת ולהישארות משפחת אבו אלקיעאן בכפרם ועל אדמתם".