תערוכה על מעמד העובדים בחיפה תפתח ב-1 במאי

ביום הפועלים הבינלאומי, האחד במאי, המציין סולידריות ואחדות בינלאומית של תנועות הפועלים בעולם תיפתח במוזיאון העיר חיפה, תערוכה המעניקה מבט ייחודי על מעמד העובדים בישראל.

2014-04-23_200005

הפצת כרוזים בנמל חיפה, שנות ה-40 (צילום מתוך התערוכה)


התערוכה מציעה הזדמנות לבחון סוגיות מעמדיות באמצעות אופני ביטוי חזותיים. הנחת העבודה של האוצרים היא כי חיפה מאפשרת מבט ייחודי על מעמד העובדים בישראל. בעיר מתקיים מאבק מעמדי מתמשך בין כוחות ההוןשלטון לבין מעמד העובדים. במאבק זה הפכו אירועים מקומיים לאירועים מכוננים בתודעה הקולקטיבית – החל בשלבי הפיכתה של חיפה בתקופת השלטון הבריטי למרכז תעשייתי ולוגיסטי, דרך תהליכי הדלדול שעברה העיר מאז שנות השמונים תחת משטר ההפרטה הישראלי וכלה במאבקים העכשוויים כנגד השתלטות ההון על נכסיה האסטרטגיים. התפוררותה של השליטה ההסתדרותית במרחב העירוני החיפאי מוצגת דרך מבט עכשווי על בית ההסתדרות ברחוב החלוץ. נמסר כי "העבודות בתערוכה מזמנות דיון שרגליו נטועות בהיבט ההיסטורי ופניו מופנות לעבר ההתפתחויות המעמדיות העכשוויות בקרב ההמונים בארץ ובעולם" .התערוכה מתקיימת בשיתוף המכללה החברתיתכלכלית. יצוין שלרגל פתיחת התערוכה יתקיימו במוזיאון סדרת סיורים ומפגשים הבוחנים את הזירה המעמדית החיפאית תוך חיבור בין ההיסטורי, העכשווי והאפשרי ב"חיפה האדומה". פתיחת התערוכה תתקיים ביום חמישי, 1 במאי, בשעה 20:30 במוזיאון העיר, שד' בן גוריון 11, המושבה הגרמנית, חיפה. אוצריםאפרת לוין ורפי קמחי, בהשתתפות: רונן אידלמן, סיון גרוס, ישראל חינטייב, ערן טורבינר, מנאל מחאמיד, ג'וני ספקטור ועבד עאבדי.


במקביל לתערוכה יתקיים בסינמטק חיפה הפסטיבל ה-7 לסרטי פועלים "מעמד אחד מאבק אחד", מ-30 באפריל ועד ל-5 במאי, הכולל סרטים והרצאות על מעמד עובדים, עולמם וזכויותיהם.