תערוכה חדשה לאמן הקומוניסטי גרשון קניספל במוזיאון הכט בחיפה

בימים אלה מוצגת תערוכה חדשה באגף האמנות של מוזיאון הכט המוקדשת לעבודות על נייר של האמן הקומוניסטי החיפאי הוותיק גרשון קניספל. התערוכה חושפת פן פחות מוכר ביצירתו, אשר ידוע בעיקר בזכות תבליטיו הפיסוליים המעטרים מבני ציבור ברחבי העיר חיפה, כגון גשר פז, חזית היכל הספורט ברוממה, בניין סולל בונה בהדר ועוד.

2017-08-03_202251

מתוך התערוכה במוזיאון הכט בחיפה

מרבית העבודות בתערוכה הינן הדפסים, חלקן איורים ליצירותיהם של סופרים ומשוררים וחלקן נוצרו כמתווה הכנה לציורי קיר, לתבליטים ולפסלים. התערוכה משרטטת את מהלך חייו של האמן דרך אלבומי ההדפסים שיצר ונותנת ביטוי למפגשים שעיצבו את דרכו.

קניספל נולד ב־1932 בקלן שבגרמניה. בעקבות עליית הנאצים לשלטון משפחתו הגיעה ב-1935 לארץ והשתקעה בחיפה. במהלך ילדותו נדד בין מוסדות חינוך שונים, עד שב־1944 עזב את בית הוריו ועבר להתגורר בקיבוץ שריד שבעמק יזרעאל. שם, בהיותו רק כבן 14, התרחש המפגש הראשון שלו עם עולם האמנות.

לאחר סיום לימודיו בבצלאל חזר קניספל להתגורר בחיפה ובחר ללמד ציור בבית הספר העממי בנשר ובמעברת כפר אתא (כיום קריית אתא), זאת בשל תפישותיו החברתיות שהלכו והתגבשו. יצירתו תהיה מוגדרת מעתה כחלק ממה שיקרא לימים "הריאליזם החברתי", שביקש להציע בשנות ה־50 אלטרנטיבה להפשטה ולמגמות האוניברסליות של קבוצת "אופקים חדשים". ב־1956 התבקש ראשי המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י) לאייר את ספרו של המשורר אלכסנדר פן "לאורך  הדרך" המוצג בתערוכה. כאמור, התערוכה מוצגת במוזיאון הכט שבאוניברסיטת חיפה עד דצמבר 2017. הכניסה למוזיאון ללא תשלום.