תערוכה חדשה בבאר שבע: חוט של מחשבה – סיפורים גלובליים עשויים טקסטיל

בבאר שבע נפתחה התערוכה הבינלאומית "חוט של מחשבה: סיפורים גלובליים בטקסטיל" של המכון לקשרי חוץ ותרבות בשטוטגרט, גרמניה. התערוכה מוצגת בגלריית טרומפלדור ובמוזיאון הנגב לאמנות בעיר העתיקה והיא תיסגר ב-7 בדצמבר.

התערוכה מגוללת את סיפורם של הבד והטקסטיל כחלק ממארג של קולוניאליזם וקפיטליזם, תרבות וקשרים בין העמים והשפות בעולם. היא מציגה טכניקות אמנות שונות בתהליך ייצור הבדים, ומתארת היטב את המפגש שבין האמנות למלאכת היד. בתערוכה משולבות טכניקות אמנות מקומיות המצטלבות עם שינויים גלובליים וחברתיים. מיצב מיוחד בתערוכה מוקדש לסדנת האריגה המפורסמת בבית הספר "באוהאוס" בגרמניה.

בליבה של התערוכה ניצבים בדים וטקסטיל המיוצרים בטכניקות שונות. חומרים ובדים משמשים את האדם לצרכיו הבסיסיים (כמו מלבוש או בית) זה אלפי שנים. בתערוכה משתתפים אמנים עכשוויים מרחבי עולם, כמו גם אמנים ישראלים. עבודותיהם משתמשות באופנים שונים בבדים ובחוטים, וכן כוללות גם שימוש בווידאו, מיצב וצילום. התערוכה מעלה שאלות מרתקות על אודות משמעותם של בדים בתרבויות שונות ועל גלגולן של הטכניקות המסורתיות.

בין העבודות בתערוכה בולטת עבודתם של האמנים וינסנט ווסלמה ואליזה וןיולן, המתייחסת לניכוס תרבות האריגה בת מאות השנים של העמים הילידיים ביבשת אמריקה שביצע האדם הלבן, והסוקרת את גלגולי המסורות האלה עד ימינו.

עבודה מעניינת נוספת המוצגת בתערוכה היא זו של זילה הומה חמיד, מעצבת ואמנית פקיסטניתגרמניה, "כיסא נול". בעבודתה היא חושפת את הקשרים ההדוקים בין חומרי הטקסטיל לבין סביבתם ואת העקבות המוטבעות בהם.

חלק מהתערוכה (המוצג בגלריית טרומפלדור בבאר שבע) מוקדש, באמצעות מיצב מחקרי, למחלקת האריגה ב"באוהאוס", בית הספר הנודע ורבההשפעה לאמנות ולעיצוב שנוסד לפני 100 שנים בגרמניההמיצב, פרי עבודתה של האמנית יודית ראוםמסביר את המהלכים השונים של מחלקת אריגה זו וכולל שחזורים של כמה מהבדים המפורסמים שנרקמו ויוצרו שם.

האמנים המשתתפים בתערוכה: בותינה אבו מלחם, גילי אבישר, קטיה אויכרמן, אנדריאס אקסנר, נועה אשכול, אולה פון ברנדנבורג, ורדה גצוב, אולף הולצאפפל, היידי הינרכס, פרנץ ארהרד וולטר, זילה הומה חמיד, כריסטה ייטנר, אליזה ון יולן ווינסנט וולסמה, אווה מאייר וערן שרף, קארן מיכלזן קסטניון, אולי פישר, יודית ראום ואילנה רווק.

הידיעה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב