תערוכה בסחנין: 'אזרחים ללא מען' על הכפרים הבדואים הלא מוכרים בגליל

בסחנין תפתח תערוכת צילומים: 'אזרחים ללא מען' על הכפרים הבדואים הלא מוכרים בגליל. התערוכה היא פרי לשיתוף פעולה בין הצלמת עדי סגל לאתר "דוגרינט". אירוע הפתיחה יתקיים ביום שלישי 28 במרץ בשעה 18:00 באיגוד ערים סחנין. תערוכה מוצגת באיגוד ערים לאיכות הסביבה בסחנין עד 18 באפריל. בפתיחת התערוכה ישתתפו הצלמת סגל, ונציגות עמותת דוגרינט ואיגוד ערים סחנין.

2017-03-19_192711

 פאיזה, תושבת שגב שלום (צילום: עדי סגל)

מ"דוגרינט" נמסר כי מרבית אזרחי ישראל כמעט ולא מכירים את האוכלוסייה הערביתבדואית בגליל ואת סוגיית ההתיישבות הלא מוסדרת. "העובדה שעד היום לא קיים מידע תכנוני ומשפטי מסודר ורשמי אודות אזרחים ואזרחיות אלו מסבירה אולי את הסיבה שגם מקבלי החלטות כדוגמת חברי כנסת וראשי רשויות כמעט ולא מכירים את הסוגיה", נמסר. בגליל לבדו כ-25 נקודות יישוב בסדר גודל של 20 עד 200 תושבים: חלקן  בתוך ישובים שקיבלו הכרה אך בתיהם נשארו מחוץ לתכנית, חלקן לצד ישובים יהודיים שקמו במהלך השנים וחלקן אפילו בתוך שטח שיפוט של עיר. המצב של כל כפר או נקודת התיישבות שונה כאשר חלק מהתושבים בעלי הקרקע וגרים עליה בבתים לא חוקיים, חלקם מתגוררים על אדמות מדינה ומוגדרים "פולשים" וחלקם גרים על אדמה שהיתה שייכת להם באופן חוקי (לרוב מדובר בקרקע חקלאית), אך במהלך השנים הופקעה מהם ומעמדם השתנה ל"פולשים" – כדוגמת הכפר ראמיה שבתוך כרמיאל.

ועוד "הנתון החשוב ביותר שיש לזכור כולם אזרחים ואזרחיות המדינה, אך רובם חיים ללא תשתיות כבישים, חשמל ומים וללא שירותים בסיסיים כמו שרותי בריאות, חינוך, פינוי אשפה, הסעות תלמידים ועוד. בתוך החברה הערבית וביחס לחוסר השוויון הכללי במדינה, הבדואים הם קבוצה שסבלה רבות מגזענות ומאפליה. במציאות הטעונה ממילא של בעיית הקרקעות בגליל, לאחר שנים של הפקעות ופיתוח מואץ לאחר שנים של מדיניות מפלה, או לחילופין חוסר במדיניות והתעלמות הרשויות במציאות כזאת חשוב לדעתנו להתייחס לנושא ולא להמתין להחרפת המצב".

בתערוכה: 22 תמונות  מביקורים  ב -8 מהמקומות הלא מוכרים בגליל שצולמו במהלך 2016. לכל תמונה טקסט בערבית ועברית המציג את המקום או את הסיפור האישי של המצולם. בנוסף, בתערוכה דף מידע הנותן רקע על ההתיישבות הלא מוכרת בגליל ומפה המציגה לראשונה את הכפרים על מפת הגליל במיקומם המדוייק יחד עם נתונים על גודל האוכלוסייה החיה בכל כפר שנערכה בשיתוף עמותת "במקום". במהלך השנה תנדוד התערוכה בין יעדים שונים ברחבי הארץ ותהיה פתוחה לציבור ללא תשלום. בנוסף, בכל מקום אשר תציג יתקיימו  אירועים שונים, שיח גלריה ועוד, כאשר המטרה לעורר שיח ציבורי בנושא ואף להגיע למקבלי החלטות ולקדם פתרונות.

פרטים נוספים על התערוכה באתר "דוגרינט": http://dugrinet.co.il או בטלפון: 054-2203817