תערוכה במוזיאון על התפר בירושלים: כמעט מאה שנה לסרט מטרופוליס

במוזיאון הירושלמי "על התפר" (חיל הנדסה 4) נפתחה לאחרונה תערוכה בהשראת הסרט האילם של פריץ לאנג, "מטרופוליס" (גרמניה, 1927). עלילת הסרט, המתרחשת ב-2026, נכתבה על פי תסריט של תיאה פון הארבו.

מרד הפועלים בעיר מטרופוליס התחתית (צילום מתוך הסרט)

הסרט מספר את קורותיה של העיר מטרופוליס בה חיים שני מעמדות: מעמד הפועלים המתגורר ועובד בתנאים תתאנושיים בעיר התחתית, משועבד למכונת ענק; ואליטה של בעלי הון המתגוררת בחלקה העליון של העיר. בתחילת הסרט פרדר, בן מעמד האדונים, יורד אל העיר התחתית של הפועלים ומתאהב במנהיגת הפועלים מריה. פרדר מזועזע מתת התנאים שבהם חיים הפועלים, ואלה מתכוננים למרד. הדימוי של "מטרופוליס", העיר הקפיטליסטיתדיסטופית שהופיע בסרט, השפיע על אופן הצגתה של העיר המודרנית עד ימינו.

על כך כתב האוצר, רפי אתגר, בקטלוג התערוכה המרהיב: "שנת 2026 מתקרבת והאנושות יכולה לבחון מחדש את מידת התגשמותו של החזון שחזה הבמאי פריץ לאנג בסרטו 'מטרופוליס' שהוקרן לראשונה בשנת 1926. האם בחלוף כ-100 שנה, תתגשם נבואת הזעם בה ישובו הפועלים להילחם על זכויותיהם הבסיסיות לכבוד האדם וחרותו הכלכלית נגד כוחות העושר והקפיטליזם המכתיבים את קצב הבניה, הפיתוח המדעי והטכנולוגיה בדרך לשליטה על הכוח בעולם?".

לדברי אתגר, "היום מביטים אנו קדימה אל העולם הנמצא במרוץ עם עצמו ואינו עוצר לרגע ועל המציאות המעצבת את עצמה בקצב שאין אנו מצליחים להדביק. מביטים אנו אל עבר ערים ענקיות שמטוסים ורחפנים טסים בין גורדי השחקים המצופפים בתוכן, והולכים לאיבוד בסבך הכבישים והמחלפים ואין ספור טורי המכוניות המשתרכים ביניהן. כבר היום אנו מתכננים לעצמנו ולדורות הבאים את העיר העתידנית, זו המשכפלת את רעיון העולם התעשייתי, המנוכר והאכזרי שבו חיו מייסדי מטרופוליס העשירים, שכל עניינם היה לחיות בתפנוקים ובחיים טובים, כשמולם עובדים קשי יום, חסרי בית וחסרי חופש הנאבקים על קיומם".

בתערוכה מוצגות יצירותיהם של מינורו נומאטה, יפן; טצ'ינג הסיה, ארה"ב וטאיוואן; פריץ לאנג, אוסטריה; ליו בולין, סין; ירוסלב קוזקביץ', פולין; מייק וינקלמן, ארה"ב; דניאלה קומאני, איטליה; שי קרמר, ארה"ב – ישראל; מיאו שיאוצ'ון, סין; בן טולמן, ארה"ב; ורוי טוסקאנו, פורטוגל.

בקטלוג התערוכה המוקפד, מלבד היצירות המוצגות בה, מתפרסמים גם התרגום לעברית של שני מאמרים העוסקים בעיר בת זמננו: "בעיית הגודל: קטן, בינוני, גדול, ענק", מאת רם קולהאס ו"המחר שייך לכולם", מאת מת'יו קלודל. יצוין שמדי יום שישי נערכים במוזיאון סיורים מודרכים בתשלום – עד לנעילת התערוכה ב-31 באוקטובר.

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב