תלונות רבות נוספות על אלימות משטרתית קשה כלפי העצורים בהפגנה ביום שישי בחיפה

עצורי המחאה בחיפה הגישו היום (רביעי) שורה של תלונות למחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) על התנהגות אלימה וחריגה של שוטרי היס"מ במהלך מעצרם ביום שישי האחרון. מח"ש חקרה אתמול את ל', שוטר היס"מ החשוד כי שבר את רגלו של ג'עפר פרח, יו"ר מרכז מוסאוא לזכויות אדם בתחנת המשטרה. מהתלונות שהוגשו עולה חשד כי גם עצורים אחרים הותקפו באלימות, חלקם על ידי ל'. אחה"צ מסר דובר המשטרה כי "השוטר החשוד בתקיפת הפעיל החברתי ג'עפר פרח במהלך הפגנה בחיפה הורחק מיחידתו לכמה ימים". במשטרה הבהירו כי השוטר אינו מושעה ולא ננקטו צעדים משמעתיים נגדו. יצוין שעל פי ידיעה ששודרה הבוקר ב"כאן", אותו שוטר פרסם ב-2015 שני פוסטים נגד ערביי עכו. הוא קרא שלא לקנות מהם וכתב "הכסף שלכם מנוצל לאלימות, פשיעה וטרור".

2018-05-23_200249

ג'עפר פרח וח"כ ג'בארין בעת ביקורו בביתו של פרח אמש, בחיפה (צילום: אל אתיחאד)

פרח התראיין לתכנית קלמן ליברמן ב"כאן" רשת ב', ואמר כי התמזל מזלו וצלם של ערוץ 10 עבר במקום ותיעד את מעצרו. "הגעתי לתחנה בריא ושלם בניידת משטרה. יש לי את השמות של השוטרים שעצרו אותי. אני יודע שהם היו עדים, חוץ מהצילומים והתיעודים".

עוד הוסיף פרח כי "הרבה אנשים ביקרו, בין היתר גם שגריר האיחוד האירופי. אנחנו מכירים מאז שהיה בתחילת דרכו הדיפלומטית. הוא די הפתיע אותי. זה היה ביקור פרטי". בין האישים הרבים שביקרו אתמול את פרח בביתו: ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש הרשימה המשותפת).

שר האנרגיה יובל שטייניץ הגיב הבוקר לקריאת האיחוד האירופי לחקור את תקיפתו של פרח ואמר "שילכו לאלף אלפי עזאזל". יצוין שרק לפני כשבועיים השתתף שטייניץ בחגיגות יום אירופה במעון שגריר האיחוד האירופי, ושיבח שם בהתלהבות את היחסים עם האיחוד.

ביסאן פרח, בנו של ג'עפר שנעצר גם הוא, התלונן כי כשתיעד את ההפגנה תפס אותו אחד השוטרים באלימות, קרע את חולצתו ואיים לשבור את ידו. בשלב זה נעצר והוכנס לניידת עם עצורים נוספים. בגלל נהיגה פרועה, התנגשה הניידת במכונית אחרת. כתוצאה מהתאונה נפגע פרח ודימם בראשו, אולם הוא לא נלקח לטיפול רפואי מיידי אלא הוכנס לתחנת המשטרה. שם, לדבריו, פגש בשוטר שהיכה את אביו, והוא הרים אותו באלימות והפיל אותו. גם נאיף שקור, שהיה עצור באותה הניידת, סיפר כי השוטרים הבהירו לו במהלך הנסיעה: "לכו לעזה, כאן זה מדינה יהודית", וכינו אותו בשיחת טלפון שערכו "מחבל".

העצור עמאר אבו קנדיל, מסר אף הוא שהיה קרבן לאלימות במהלך מעצרו. לדבריו, הוא הוכה באגרופים בגבו מהשוטרים והוכה באמצעות חפץ כלשהו בפניו. זאת אף שלדבריו לא התנגד למעצר. לטענתו, אחד השוטרים תפס אותו בניידת, דחף אותו החוצה ואמר לו: "הנה, נפלת, אנחנו שבוע מחכים לך". גם אבו קנדיל פגש בשוטר ל' בתחנה, שם לדבריו נעמד השוטר בין רגליו הפסוקות והחל לאיים עליו, לאחר שביקש להפסיק את היחס האגרסיבי כלפי העצורים. בתגובה סיפר כי ל' ירק לעבר קבוצת העצורים וקילל אותם.

העצור עלי מוואסי טען בתלונה למח"ש כי ל' אמר לעצורים: "היום נעשה עליכם חפלה, נזיין אתכם", ירק לעברם וקרא להם "בני זונות". כמו כן טענו כלל העצורים כי התלוננו בתחנה שאזיקוני הפלסטיק שנקשרו בהם היו הדוקים מדי. בתגובה, שוטרים הידקו את האזיקונים עוד יותר.

העצורים סיפרו עוד כי כשישבו אזוקים בתחנת המשטרה צילמה אותם אחת השוטרות. הם חושדים כי היא העלתה את התמונה לאחת מהרשתות החברתיות. כמו כן, לטענתם השוטרים סירבו למסור להם פרטים מזהים בניגוד לנהלים.

במקביל לתלונות החדשות על אודות התנהגות השוטר ל' וחבריו, מסר פרח על האיומים שנקטו השוטרים כלפי אנשי הצוות הרפואי שטיפלו בו בבית החולים. בין היתר נטען כי הם דרשו מהמתמחה שבדק את פרח לשחרר אותו, על אף המלצתו הראשונית להשאירו לאשפוז. עוד נטען בתלונה כי אחד השוטרים אמר לאחות שטיפלה בפרח: "רואים שאת מסיתה את כולם" וכן אמר לרופא שחתם על חוות דעת רפואית: "אם זה יימצא ללא עילה רפואית, נבוא איתך חשבון".

"מתמונה חלקית זו של התלונות עולה חשד רציני לביצוע עבירות פליליות על ידי השוטרים", אמר עו"ד פאדי חורי מארגון עדאלה שהגיש את התלונות בשמם של העצורים ששוחררו בהוראת בית משפט השלום בחיפה. "התנהלותם של השוטרים נעדרה כל מקצועיות וכללה יחס עוין כלפי כלל העצורים. פרקטיקות אלה מעלות גם חשד לביצוע עבירות ממניע של גזענות". לדבריו, "התבטאויות השוטרים כלפי העצורים מסבירות את המניע לאלימות הקשה. השוטרים למעשה ניסו לצנזר באלימות את משמרת המחאה החוקית שהייתה במקום. עד היום לא נתקלנו באלימות ברמה כזו בתוך תחנת המשטרה, והזלזול וההשפלה הכל כך קיצוניים, כמו גם מה שהיה בבית החולים, לא יכולים להיות מוסברים למעט יחס שנובע מנקמנות ועוינות".