תכנית שלום של סין: הקמת מדינה פלסטינית עצמאית לצד ישראל

שגריר סין לאו"ם ליו ג'יאיי קרא לקהילה הבינלאומית לתמוך ביוזמתו של נשיא סין שי ג'ינפינג בת ארבע הנקודות לסיום הסכסוך הישראליפלסטיני ולהקמת מדינה פלסטינית. השגריר ליו אמר אתמול (שלישי) כי צעדיה הדיפלומטיים הבאים של סין יתמקדו בהנעתו של משא ומתן. הנשיא שי התמקד לאחרונה ביחסים הדיפלומטיים במזרח התיכון, כשאירח את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואת יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן). כך מסרה הבוקר סוכנות הידיעות "סין החדשה".

2017-08-02_214517

הנשיאים שי ועבאס בעת המפגש שקיימו בבייג'ינג ב-18 ביולי האחרון (צילום: סוכנות הידיעות של סין)

תכניתו של הנשיא שי מורכבת מארבעה עקרונות שאמורים להביא להסכם. הראשון הוא קידום פתרון שתי המדינות, על בסיס גבולות 67', וקביעת מזרח ירושלים כבירת המדינה הפלסטינית. השני: שמירה על "הקונספציה של ביטחון משותף, כולל ובר קיימא", הפסקה מידית של הבנייה בהתנחלויות בשטחים הכבושים על ידי ישראל, נקיטת צעדים מידיים למניעת אלימות כלפי אזרחים, וקריאה לחידוש שיחות השלום בהקדם. העיקרון השלישי: תיאום המאמצים הבינלאומיים לגיבוש "צעדים לקידום השלום  הכרוכים במפגש משותף במועד קרוב". והרביעי: קידום השלום דרך פיתוח בר קיימא ושיתוף פעולה בין ישראל לפלסטין. לדברי ליו, סין מתכוונת לערוך, עוד השנה, סמינר משותף לפעילי שלום ישראלים ופלסטינים, המעוניינים "לתרום ידע לפתרון השאלה הפלסטינית".

בביקור האחרון של אבו מאזן בסין, לפני שבועיים, שי קרא לפלסטינים "חברים אמיתיים וטובים, שותפים ואחים" של סין ומסר כי מדינתו תקדם באופן ישיר יחסים סינייםפלסטיניים ותפעל ללא הרף כדי לקדם את תהליך השלום במזרח התיכון.