תחקיר של בצלם: ישראל תקפה במכוון בתים ברצועה והרגה 13 אזרחים בהם שני קטינים

בתחילת החודש שעבר, בין ה-3 ל-6 במאי, התנהל סבב לחימה נוסף בין ישראל לארגונים חמושים ברצועת עזה. במהלך ימים אלו ירו הזרועות הצבאיות של חמאס והג'יהאד האסלאמי כ-700 רקטות לעבר ישראל, הרגו באמצעותן שלושה ישראלים ופצעו 123 נוספים. אזרח ישראלי נוסף נהרג מטיל נ"ט שירו הזרועות הצבאיות. "הירי על אוכלוסייה האזרחית בישראל הוא בלתי חוקי ובלתי מוסרי", נמסר מארגון בצלם.

2019-06-14_174415

חורבות בית משפחת אלמדהון המורחבת בבית לאהייא (צילום: בצלם)

אך מתחקיר הארגון לזכויות אדם עולה כי ישראל הפציצה מהאוויר והפגיזה ברצועה מעל 350 מטרות, פצעה 153 בני אדם והרגה 25, ש-13 מהם לא השתתפו בלחימה ולא השתייכו לשום זרוע צבאית, בהם שני קטינים – תינוקת בת שלושה חודשים וילד בן 11, ושלוש נשים, אחת מהן בהריון מתקדם. אישה בהריון ואחייניתה בת השנה נהרגו כשרקטה שירו פעילים בזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי פגעה בביתן שבעיר עזה.

בדומה למבצעים קודמים, גם הפעם תקפה ישראל בתי מגורים ובנייני משרדים. לפי נתוני האו"ם 100 יחידות, בהן 33 יחידות מגורים, נהרסו לחלוטין, ו-30 יחידות, בהן 19 יחידות מגורים, נפגעו באורח קשה – בסך הכול 52 יחידות מגורים ו-52 משפחות שנותרו ללא קורת גג, בהן 327 אנשים, 65 מהם ילדים בני פחות מחמש. כ-700 יחידות דיור נוספות נפגעו.

בארבע מתקיפות המבנים נהרגו אנשים ששהו בתוכם או בסביבתם. בסך הכול נהרגו בנסיבות אלה 14 פלסטינים – שכולם להוציא אחד לא השתתפו בלחימה, בהם שני קטינים. מתחקיר בצלם עולה כי באף אחד מהמקרים לא ניתנה לדיירים לפני התקיפה אזהרה משמעותית לפני התקיפה שהייתה מאפשרת להם להציל את עצמם ואת רכושם.

ירי טילים והטלת פצצות באזורים צפופים כמו רצועת עזה נושאים איתם, בהגדרה, סכנה ממשית לפגיעה באזרחים. אין מדובר בסכנה תיאורטית: ישראל, המתיימרת ביכולות טכנולוגיות ומודיעיניות מרחיקות לכת, כבר הרגה אלפי אזרחים ברצועת עזה בהפצצות מהאוויר, בהם מאות ילדים. רק במהלך הלחימה ב"צוק איתן" בקיץ 2014 נהרגו כתוצאה מהפצצות מהאוויר לפחות 1,055 פלסטינים שלא השתתפו בלחימהכמעט מחצית מכלל הפלסטינים שנהרגו במהלך הלחימה – מתוכם 405 ילדים ו-229 נשים. ישראל המשיכה ליישם מדיניות זו במשך שבועות, בית אחר בית, משפחה אחר משפחה, על אף התוצאות המחרידות הצפויות.

תקיפות אלה, הן חלק ממדיניות שנקבעה על ידי הדרג המדיני והדרג הצבאי הבכיר. אין מדובר בפעולה של חיילים או טייסים בניגוד לפקודות – אלא בשימוש בכוח צבאי בהתאם לפקודות, בגיבוי חוות דעת משפטיות שניפקה הפרקליטות הצבאית, שקבעו כי מדיניות זו היא חוקית. בהתאם לכך, הצבא המשיך ליישם מדיניות זו גם בסבב הלחימה האחרון. זאת ועוד, מאחר ומבחינת הצבא מדובר פשוט ביישום הפקודות, הרי שאיש מעולם לא נדרש לתת את הדין על הפצצות אלה.

לדברי בצלם "מעל מדיניות זו מתנוסס דגל שחור של אי חוקיות. השכל הישר כמו גם ניסיון העבר הדגימו פעם אחר פעם כיצד אין לישראל את היכולת לעשות שימוש בכוח צבאי בתוך עזה מבלי לפגוע פגיעה בלתי נסבלת בתושבי הרצועה, שתוצאותיה קטלניות – כולל הרג של נשים וילדים. כמו באינספור מקרים אחרים, גם כאן מנסה ישראל להצדיק פגיעה כה קשה בזכויות האדם – במקרים המתוארים כאן, הרג ופציעה של אזרחים – בטענה שהיא חוקית על פי המשפט ההומניטארי הבינלאומי. ואולם הפרשנות שישראל מציגה היא בלתי סבירה, שגויה משפטית ומבוססת על תפיסת עולם מעוותת מבחינה מוסרית – ויש לדחותה על הסף".

עוד בנושא:

https://www.btselem.org/hebrew/gaza_strip/20190612_targeting_inhabited_gazan_homes