תחקיר: פושעי מלחמה נאצים שהתגוררו בארה"ב קיבלו מהרשויות מיליוני דולרים

 

פושעי מלחמה נאצים שהתגוררו בארצות הברית אחרי מלחמת העולם השנייה קיבלו מהרשויות מיליוני דולרים מכספי משלם המסים האמריקני, בתמורה לכך שהודו במיוחס להם ועזבו את המדינה. כך נחשף בתחקיר שפרסמה הבוקר (שני) סוכנות הידיעות איי.פי.

 2014-10-20_202055

אסיר מחנה השמדה מצביע לעבר שומר מהאסאס עם שחוררו על ידי הצבא האדום (צילום ארכיון)

לפי התחקיר, הכספים הועברו בתור תשלומי הביטוח הלאומי האמריקני, תוך ניצול פרצה בחוק. הפרצה הזו אפשרה בפועל למשרד המשפטים האמריקני להציע תמריץ כספי לחשודים במעורבות בפשעי הנאצים ולהבטיח להם שאם יעזבו את שטח ארה"ב יוכלו לשמור על הטבות הביטוח הלאומי שלהם. זאת, בניסיון לחסוך דיונים משפטיים ממושכים ולגרש כמה שיותר נאצים בהקדם האפשרי.

בסך הכול, מאז 1979, לפחות 38 מתוך 66 חשודים במעורבות בפשעי הנאצים שעזבו את ארה"ב שמרו על הטבות הביטוח הלאומי שלהם. ברשימת האנשים שהמשיכו לקבל הטבות מופיעים כמה חיילי אסאס שהיו שומרים במחנות ריכוז והשמדה, מדען הטילים ארתור רודולף שפעל בשירות הנאצים, ואזרח פולני ששיתף פעולה עם הנאצים וארגן את מעצרם ורציחתם של אלפי יהודים בפולין.

בתחקיר של איי.פי. נמצא גם כי המדיניות הזו של משרד המשפטים עוררה מחלוקת פנימית בקרב גופי הממשל: ב-1997 מחה מנהל הביטוח הלאומי באופן רשמי על השימוש שעושות הרשויות בכספי ההטבות, וגם דיפלומטים ממחלקת המדינה האמריקנית התנגדו לכך נחרצות. המחאה הביאה בסופו של דבר להפסקת המנהג אולם תשלום ההטבות נמשך עד היום.

לתחקיר סוכנות הידיעות איי.פי. המלא(באנגלית):

http://hosted.ap.org/dynamic/stories/E/EU_NAZI_SOCIAL_SECURITY?SITE=AP&SECTION=HOME&TEMPLATE=DEFAULT&CTIME=2014-10-20-01-22-44