תחקיר בצלם: שוטר מג"ב הרג נער פלסטיני בן 17 ללא כל הצדקה

ב-16 בינואר האחרון, בסביבות השעה 15:45, ירה שוטר מג"ב ארבעה כדורי "טוטו" בקוסאיי חסן מוחמד אלעמור, בן 17, תושב העיירה תוקוע שבמחוז בית לחם, והרג אותו. במהלך השעה וחצי שקדמו לירי, צעירים ונערים תושבי העיירה יידו אבנים לעבר כוחות הביטחון שעמדו בכניסה לעיירה. הם ירו כדורי מתכת מצופי גומי וגז מדמיע והשליכו רימוני הלם לעבר הצעירים. בשלב מסוים שכך יידוי האבנים. רק שלושה צעירים, שחסו בין עצי הזית, נותרו במקום ויידו אבנים ספורות לעבר כוחות הביטחון. בשלב זה ירה שוטר מג"ב למוות באלעמור. בסרטון וידיאו שפורסם בכלי התקשורת נראים חיילים ושוטרי מג"ב כשהם רצים אל אלעמור המוטל פצוע על הקרקע, אוחזים בו באלימות וגוררים אותו ברגליו ובידיו כשראשו וגבו נחבטים בקרקע.

2017-03-12_191126

קוסאיי חסן מוחמד אלעמור, בן 17, תושב העיירה תוקוע שנהרג מירי שוטר מג"ב (צילום: בצלם)

כמה דקות אחרי שהחיילים פינו את אלעמור הגיעו לאזור כמה עשרות מתושבי העיירה, שניסו להתקרב לג'יפים הצבאיים. ביניהם הייתה גם אחותו של אלעמור, היאם, בת 39. החיילים קראו לתושבים להתרחק וירו לעברם גז מדמיע ואמצעים נוספים לפיזור הפגנות, ירו ירי חי לאוויר והשליכו רימוני הלם. בסרטון הווידיאו המתעד את האירוע נראה חייל יורה ברגלה של היאם אלעמור העומדת מולו, במרחק של כעשרה מטרים, ומיד אחר כך יורה ברגלו של צעיר נוסף שבא לעזרתה.

כמה דקות מאוחר יותר סחבו החיילים את קוסאיי אלעמור אל ג'יפ צבאי אחר שחנה כמה מטרים מאחור, השכיבו אותו על אלונקה והעלו אותו אל הג'יפ. כלי הרכב הצבאיים החלו לסגת מהכניסה לעיירה, כשצעירים מיידים לעברם אבנים וזורקים בקבוק תבערה, שפגע באחד הג'יפים. חלק מהחיילים ירו ירי חי לאוויר וכדורי מתכת מצופי גומי וזרקו רימוני הלם. במהלך האירוע נפצע צעיר נוסף מירי אמצעים לפיזור הפגנות. כעשרים דקות מאוחר יותר, בצומת הכניסה הראשי לעיירה תוקוע, הועבר אלעמור אל אמבולנס ישראלי שפינה אותו מהמקום. בין השעות 17:30 ל-18:00 הועברה גופתו של אלעמור לבית חולים בבית ג'אלא, שם בוצעה בה נתיחה רפואית. לפי דו"ח הנתיחה התגלו ארבעה פצעי כניסה של קליעים, ששניים מהם גרמו לדימום קשה לתוך חלל בית החזה.

בהודעת דובר צה"ל נאמר כי "במהלך הפרת סדר אלימה בהשתתפות כ-200 פלסטינים בכפר תקוע, אשר כללה זריקת אבנים ובקבוקי תבערה לעבר כוחות הביטחון, הגיב לוחם מג"ב בירי לעבר אחד מפרי הסדר". לפי פרסומים בתקשורת, מצ"ח והמשטרה פתחו בחקירה.

אולם מתחקיר בצלם עולה כי אין לגרסה זו כל אחיזה במציאות. העימותים בעיירה תוקוע כללו, לפני הירי באלעמור, יידוי אבנים בלבד לעבר כוחות הביטחון בידי כעשרה צעירים ונערים. גם אלה שככו כמעט לחלוטין לפני ששוטר מג"ב ירה באלעמור והרגו. כמו כן עולה מהתחקיר כי המרחק בין אלעמור וחבריו לבין אנשי כוחות הביטחון היה כשמונים עד מאה מטרים, ולפיכך לא נשקפה מהם כל סכנה. בנסיבות אלה, ברור כי הירי באלעמור אינו מוצדק ואינו חוקי. נוסף על כך, האופן הברוטלי שבו פינו החיילים את אלעמור הפצוע, כשראשו וגבו נחבטים בקרקע, מצביע על הזלזול העמוק שלהם בחייו.

אלעמור נהרג מירי כדורי "טוטו", שכללי הפתיחה באש הרשמיים לגביהם מחמירים ומגבילים את השימוש בהם רק למקרים שבהם נשקפת סכנת חיים, בדומה לירי אש חיה. ואולם בשנתיים האחרונות הצבא משתמש בתחמושת זו כאמצעי לפיזור הפגנות באורח כמעט שגרתי, גם כאשר לא נשקפת לכוחות בשטח כל סכנת חיים. כתוצאה מיישום מדיניות זו, בשנתיים האחרונות נהרגו שישה פלסטינים (כולל אלעמור) ומאות נפצעו, חלקם באופן קשה.

עוד בנושא:

http://www.btselem.org/hebrew/firearms/20170307_killing_of_qusai_al_amur