תושבי גבעת עמל יקבלו דיור חלופי

ועדת השרים לחקיקה אישרה אתמול (ראשון) שתי הצעות שמוביל ח"כ דב חנין (חד"ש). הראשונה: דיור חלופי לתושבי גבעת עמל בתלאביב. והשנייה: חוק שנועדה להבטיח סיוע ריאלי בשכר דירה, התואם את רמת המחירים בשוק החופשי, לזכאי הדיור הציבורי, עד שתמצא עבורם דירה פנויה. הצעת החוק אושרה למרות התנגדות שר האוצר יאיר לפיד ושרי יש עתיד בוועדת השרים. אם שר האוצר לא יערער על ההחלטה במליאת הממשלה, שמאפשר לו תקנון עבודת הממשלה, הצעת החוק תקבל במליאת הכנסת את תמיכת הקואליציה כשתעלה לקריאה טרומית עד לאישורה הסופי.

2014-07-21_204729

תושבי גבעת עמל מפגינים למען פיצוי הוגן (צילום: ועד השכונה)

הצעת החוק אמורה לעלות לקריאה טרומית ביום רביעי הקרוב, למחרת "יום הדיור הציבורי בכנסת" שמארגנת שדולת הדיור. במסגרת האירוע ידונו ועדות הכנסת השונות בהיבטים של המחסור בדיור ציבורי כמו השפעתו על הילדים במשפחות הזכאים הממתינות לתורן ונודדות בין דירות שכורות בשוק הפרטי, הקריטריונים הקשוחים לקבלת זכאות לדירה וגם תנאי המגורים בדיור הציבורי הקיים הראוי לשיפוץ.

כמו כן, ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה הצעת חוק פרטית הבאה להבטיח את זכויות מפוני שכונת גבעת עמל בתלאביב לדיור חלופי. על פי הצעת החוק, תושב שנשלח להתיישב באזור גבעת עמל על ידי המדינה לפני חודש פברואר 1961 או תושב שמלאו לו 21 שנים שנולד במתחם השכונה ומחזיק בה נכס, יהיה זכאי לדיור חלופי.

בסוף שנות ה-40 המדינה יזמה תהליך התיישבות בשטחי כפר פלסטיני נטוש ליד צפון תל אביב ותושביו גורשו, ג'מוסין, והוא נמצא בין שיכון בבלי לפארק צמרת. בתחילת שנות ה-60 הופרטו שטחי הכפר, על ידי המדינה, באמצעות מינהל מקרקעי ישראל, ונמכרו לקבלן, תוך דרישה מפורשת מהיזם לדאוג למתיישבים לדיור תואם. ואולם במשך עשרות שנים, מאז נמכרה הקרקע, היא החליפה בעלויות, מבלי שגוף כלשהו דאג לאינטרסים של התושבים, שנותרו להתגורר בפחונים, מבלי שקיבלו זכויות בעלות על בתיהם.

כיום, הטיפול בנושא תפס תאוצה, עקב מאבקם הנחוש של התושבים ורצונם של בעלי הקרקע הנוכחיים, ובראשם חברת אלעד שבשליטת יצחק תשובה, להקים מגדלי יוקרה במקום. בעלי הקרקע מבקשים לפנות את הדיירים הוותיקים ולהקים בשטח בנייני מגורים שמחירם מיליוני דולר. עד כה מספר משפחות מהשכונה פונו בהסכמה, ובשטח ישנן עשרות משפחות שמסרבות להתפנות עם חלקן מתקיים משא ומתן בעניין, ואולם עתידן אינו בטוח.

ח"כ חנין, מיוזמי הצעת החוק ומי שמלווה את המאבק וממונה מטעם ועדת הפנים לטיפול בנושא מסר כי: "העברת הצעת החוק בקריאה הטרומית היא מסר חשוב שהכנסת לא תמשיך לעמוד מן הצד כאשר תושבים מנושלים מבתיהם לטובת רווחי ענק של טייקונים. אחרי כלכך הרבה שנים הגיע הזמן לפתור את בעיית גבעת עמל באמצעות פיצוי הוגן שיאפשר לדיירי השכונה דירות במקום הבתים שהם מפנים. במקום שהולכים להקים בו מגדלי יוקרה עצומים אין שום הצדקה לא לאפשר לתושבי השכונה את כבשת הרש של קורת גג לראשיהם". "אחרי שנות מגורים רבות בשכונה מגיע לתושבים פיצוי הוגן, כשבמקום הבתים שהם מפונים מהם הולכים להקים מגדלי יוקרה עצומים", הוסיף חנין. "אין שום הצדקה לגזול מתושבי השכונה את כבשת הרש של קורת הגג מעל לראשיהם".