תושבי אום אל-חיראן חתמו על הסכם 'לפינוי מרצון' ומעבר ליישוב חורה

המדינה הודיעה הבוקר (רביעי) כי תושבי אום אלחיראן חתמו על הסכם עם הרשות לפיתוח והתיישבות הבדואים, שלפיו הם "יתפנו מרצון" ליישוב הסמוך חורה, שם יקבלו כ-90 מגרשים לבנייה וכן פיצוי כספי על המבנים שיהרסו.

2018-04-11_203001

בתים שנהרסו באום אלחיראן ב-18 בינואר 2017 (צילום: אקטיבסטילס)

הרשויות הודיעו בחודש שעבר כי התושבים יפונו מבתיהם בסוף החודש הנוכחי, אולם לאור ההסכמים נקבע כי הפינוי יידחה לספטמבר. ראאד אבו אלקיעאן, יו"ר ועד התושבים בכפר, אישר ל"הארץ" כי "יש הסכם עקרוני של פינוי". לדבריו, התושבים חתמו על ההסכם כיוון שלא נותרה להם ברירה. "אין משהו אחר שניקח, אם היה משהו אחר שניקח היינו אומרים כן", אמר אבו אלקיעאן. "אני הייתי מסופק אם הייתי נשאר בבית שלי, אבל ההסכם הזה הוא בכדי שלא יהיה עוד אובדן, שלא תהיה עוד אמא בוכה, שלא יהיה עוד דם ושלא יהיה עוד כאב. שרשויות המדינה והשלטונות יפנימו כבר שבכוח אי אפשר לפתור שום דבר, שום קונפליקט".

"חתמנו על ההסכם הזה עם דמעות בעיניים", אמר ל"הארץ" סלים אבו אלקיעאן. "לא רצינו עוד אסון". הוא הוסיף: "לא היה משא ומתן, זו היתה חתימת אונס. אמרנו לנו: 'אם לא תחתום אנחנו נבוא להרוס'". לדבריו, בשבועות האחרונים הגיעו כוחות המשטרה כמה פעמים לסיורים בכפר. "הלחץ היה אדיר, הוא גרם לנו להתכופף כי הנשים שלנו כבר לא מוכנות לבוא לבתים מהפחד, אנחנו נכנסו לטראומה, בשלושה שבועות האחרונים אנחנו יוםיום תחת איום".

לדבריו, התחושות של תושבי הכפר הבלתי מוכר קשות. "הרגשנו מושפלים, מנוצחים על ידי משטר שהוא מתחבא מתחת לחוק, אבל הוא והחוק נמצאים באזור אחר", אמר. "אין חוק במדינת ישראל, יש כוחניות".

ח"כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת) מסר היום: "ליבי עם תושבי אום אלחיראן ביום הקשה הזה עבורם. תושבי הכפר שלפני כשנה שכלו את יעקוב מוסא אבו אלקיעאן נאלצים עכשיו להיפרד מבתיהם בגלל ממשלה שמתעקשת שהכפר יחדל מלהיות כדי להקים על חורבותיו יישוב ליהודים בלבד. רוח איומה מנשבת מכיוון השלטון כלפי הציבור הערבי כפי שרואים גם בחוק הלאום ועוד התבטאויות והחלטות של ממשלת הימין". לדבריו "תושבי הכפר ניהלו מאבק אמיץ ועקרוני, תוך שיתוף פעולה יהודיערבי רחב. אמשיך ללוות אותם כדי לוודא שהפתרונות שהובטחו להם ימומשו". "נמשיך לדרוש מענה יסודי לבעיית הכפרים הערביםבדואים הבלתימוכרים בנגב. העיקרון נותר בעינו: הכרה במקום עקירה".