תושבים מתנגדים לתכנית המתאר המקומית המוצעת לכפר ג'סר א-זרקא

תושבים מתנגדים לתכנית המתאר המקומית המוצעת לג'סר אזרקא. הכפר שליד הכביש ת"אחיפה הינו היישוב הערבי היחיד השוכן על חוף הים התיכון בתחום מדינת ישראל והוא הוכרז כמועצה מקומית ב-1963 כאשר אוכלוסייתו מנתה כ-1,600 נפשות. בסוף שנת 2014 מנה כ-13,690 תושבים ושטח השיפוט של המועצה המקומית הינו כ-1,610 דונם בלבד. מבחינה חברתיתכלכלית מדובר באחת הרשויות המקומיות העניות במדינה, שמדורגת באשכול 1 מתוך 10 וממוקמת במקום 4 בלבד מתוך כל 252 הרשויות המקומיות.

2017-01-01_193103

תחילתו של ג'סר אזרקא במיקומו הנוכחי לפני כ-90 שנה, לאחר שתושביו הראשוניים פונו ממקום מושבם המקורי באזור ביצות כבארה באזור זיכרון יעקב של היום בעקבות ייבושן. נכון להיום, ג'סר אזרקא כלוא בין הים התיכון ממערב וכביש מס' 2 ממזרח, ובין קיסריה מדרום וקיבוץ מעגן מיכאל ושמורת טבע נחל תנינים בצפון. מבחינה מוניציפאלית, המועצה האזורית חוף הכרמל עוטפת את המועצה המקומית ג'סר אזרקא מצפון, מזרח ודרום. תושבי ג'סר אזרקא סובלים מזה שנים רבות מהעדר שטחים לפיתוח מקומי ומצפיפות בנייה גדולה ביותר. צעירים רבים דוחים את מועד נישואיהם בגלל מחסור בדירות. מי שיכולים ממשכים לחיות יחד עם ההורים לאחר חתונתם, וכאשר מתאפשר מפצלים את בית ההורים או בונים תוספות ללא היתר כדי לייצר פתרון דיור בסיסי עבורם וילדיהם. אחרים עוזבים את היישוב.

לדברי ארגון "במקום" הכנת תכנית מתאר כוללנית "היא מעשה חיובי לכשעצמו, אך התכנית המוצעת לוקה במספר כשלים ולמעשה אינה תואמת את צרכיהם של התושבים. בשל כך אנו מבקשים לדחות את התכנית המופקדת ולהורות על הכנתה של תכנית מתאר חדשה שתתחשב במאפיינים הייחודיים של תושבי ג'סר אזרקא. במקביל לתיקון תכנית המתאר יש לפעול להרחבת תחום השיפוט של המועצה המקומית". יצוין שהארגון אוסף כעת התנגדויות לתכנית. לשם כך היא להוריד את הקובץ התנגדות לתכנית מתאר לג'סר אזרקא ויש להפקיד למלא את הפרטים שבטופס. יש לחתום על הטופס בנוכחות עורך דיון לשלוח לפקס 04-8633432 עד ליום חמישי הקרוב, 5 בינואר.