תושבים יפגינו ביום ה': הוגשה עתירה נוספת לביטול היתר הפליטה של אסדת לוויתן

חברת האנרגיה האמריקאית נובל אנרג'י עשויה להתחיל השבוע שלב נוסף בהרצת אסדת קידוח הגז "לוויתן", שבמהלכו ייפלטו לאוויר עשרות טונות של חומרים מזהמים. האסדה, הממוקמת במרחק של 9.7 מחוף הכרמל, תפלוט במסגרת פעילות ה"נישוב" (ההרצה של האסדה), ובמשך שני פרקי זמן של שמונה שעות, חומרים אורגניים נדיפים לרבות מזהמים מסרטנים דוגמת בנזן, בכמות הגדולה פי 2.5 מזו שיותר לאסדה לפלוט בשגרה במשך שנת פעילות שלמה.

המועצות המקומית זיכרון יעקב, פרדס חנהכרכור, עמק חפר, ג'סר אזרקא, מגידו ועמותת "צלול" הגישו עתירה לביטול היתר הפליטה של אסדת לוויתן ודורשות צו מניעה נגד הפעלת האסדה, אך בינתיים בית המשפט לא פרסם צו זמני. על פי דיווחי נובל אנרג'י האחרונים, הפליטות החריגות צפויות להתבצע ביום רביעי או חמישי הקרובים ויתחילו ככל הנראה בשעות הבוקר. מארגון "שומרי הבית" מסרו "אנו עוקבים בחשדנות אחר הנעשה באסדה ונעדכן אם הפליטות יחלו במועד שונה".

עמותת "שומרי הבית", שקמה במטרה להרחיק את אסדת הגז מקו החוף, טוענת שהתושבים איבדו את אמונם במערכות המדינה לאור ההתנהלות מול חברת נובל אנרג'י, והמליצו לתושבי יישובי קו החוף בסמוך לאסדת הזיקוק לוויתן להתפנות מבתיהם במהלך שני הנישובים הצפויים בתקופת ההרצה. ההמלצה מתייחסת בעיקר למי שנמצא בקבוצות סיכון: תינוקות, ילדים, מבוגרים וחולים. בהמלצתם הם טוענים לחוסר מהימנות בנתונים שמפרסמת נובל אנרג'י, המשרד להגנת הסביבה והרשויות המקומיות.

בהודעה שפורסמה הבוקר ל"תושבי עוטף לוויתן" עלידי העמותה נאמר "בשעת חירום זו עלינו להתגייס כולנו למחאה כדי שזעקתנו תשמע ברחבי הארץ". התושבים נקראים לעזוב את בתיהם בשעות הבוקר ביום חמישי הקרוב ולהפגין בשעה 10:00 מול קריית הממשלה בתלאביב. כמו כן, העמותה הגישה עתירה נוספת, עם בקשה לצו ביניים המורה על עצירת הרצת האסדה, בשל הפרת הוראות המשרד להגנת הסביבה.

בעתירה הפעילים מבקשים להורות על צו ארעי וצו ביניים שאוסרים על נובל אנרג'י לבצע כל פעולה באסדת לווייתן "וזאת עד למילוי מוחלט ומלא של תנאי היתר הפליטה שניתן לה עלידי המשרד להגנת הסביבה ובפרט מילוי תנאי תוכנית ההרצה והוראות הממונה שצורפו לה הדורשים כי נובל אנרג'י תקים ותפעיל תחנות ניטור באופן שניתן יהיה לבחון את ערכי הסביבה ולוודא כי אין בפליטות המתוכננות על ידה סכנה לבריאות הציבור".

הבקשה מוגשת נוכח "הפרת תנאי היתר הפליטה עלידי נובל אנרג'י ואוזלת ידם של המשרד להגנת הסביבה והממונה לפי חוק אוויר נקי אשר לא מפסיקים את הפעילות באסדה חרף ההפרה הבוטה של הנחיותיהם ולמרות הסיכון האפשרי לבריאות הציבור העלול להיגרם כתוצאה מפעולות נובל אנרג'י". העתירה מתבססת על חוות דעת של פרופ' מיכה ברחנא, לשעבר מנהל המכון לרישום סרטן, שקובע כי החומרים המזהמים הצפויים להיפלט במהלך שני הנישובים המתוכננים בהרצת לווייתן מסוכנים לבריאות.

עוד על המאבק באסדה:

https://www.facebook.com/homelandguards