תוספות שכר ומענקים במסגרת ההסכם הקיבוצי החדש של חיפה כימיקלים דרום

ההסתדרות, הנהלת קבוצת חיפה (שבבעלות משפחת טראמפ האמריקאית, אין להתבלבל עם הנשיא טראמפ שעומד למשפט) ונציגות העובדים, חתמו על הסכם קיבוצי מיוחד לעובדי המפעל הדרומי של החברה (לשעבר "חיפה כימיקלים דרום"), הממוקם באזור התעשייה מישור רותם.  ההסכם אשר משפר את תנאי העבודה של 200 עובדות ועובדי החברה, כולל בין היתר תוספות שכר ומענקים, ויעמוד בתוקף למשך 5 שנים.

במסגרת ההסכם אשר יחול רטרואקטיבית מינואר 2023, הסכימו הצדדים על שורת צעדים שיחזקו את ביטחונם התעסוקתי של העובדים: עובדי משמרות ייהנו מתוספת שכר בגובה של 3% בכל שנה. עובדי יום ייהנו מתוספות שכר לפי החלוקה הבאה – 6% בשנה הראשונה, 4% בשנה השנייה, ו3% בכל שנה בשלוש השנים הנותרות של ההסכם. נוסף על כל אלו, בכל שנה החברה תעמיד תוספת דיפרנציאלית בגובה 2% לעובדים. כמו כן, נקבע בין הצדדים מנגנון שכר מיוחד לעובדי מתקן האמוניה, שעתיד להיפתח בשנת 2025.

בנוסף, ההסכם כולל הטבות נוספות, כגון: תוספת מענק מיוחד תוענק לעובד יום שיעבוד שעות נוספות. יינתן מענק מיוחד ביום כיפור לעובדים שישלימו תגמול של 100 שעות עבודה. עובדים המתגוררים רחוק מהמפעל (45 ק"מ ומעלה), יהיו זכאים לזמן נסיעה כמפורט בהסכם. עובדי משמרות יזכו לזמן התארגנות בתשלום,  ויינתן מענק נוכחות רבעוני לעובדי משמרות בגובה 1,500 שקל לעובד הזכאי לכך.

בשורה נוספת שמביא ההסכם נוגעת בהגדלת תקציב פעילות הרווחה במאות אחוזים: תקציב המתנות לחגים יגדל ל- 2,200 שקל, ותוענק מתנת יום הולדת לעובדים בגובה 180 שקל. כמו כן, יוענק שי לעובדים שאחד מילדיהם התגייס, תקציב הנופש השנתי יוגדל ל-6,000 שקל, ותקציב פעילות הגיבוש תוגדל ל- 2,200 לכל עובד, כאשר גם יומיים מתוך הפעילויות יהיו על חשבו המעסיק בשכר.

עוד סוכם בין הצדדים: ההסכם מסדיר מענק חתימה של עד 5,500 שקל בכפוף לוותק העובד. החברה תעניק מלגות לבני עובדים בשווי של 80 אלף דולר בכל שנה, כמפורט בהסכם. הצדדים הסכימו על תוכנית לימודים ייעודית לעובדים, שתזכה ב-2% תוספת שכר עם סיום הלימודים. יוענק מענק פרישה לפי וותק. כמו כן, לאור מודל משמרות ייחודי שבמסגרתו עובדי משמרות משובצים רק חצי חודש ומקבלים שכר בגין חודש שלם, יינתן מענק נוסף, בגין עבודה בימי חופשת משמרת וישולם גמול.

יצוין שמאז הקמתו המפעל הדרומי ידע מאבק מעמדי ללא פשרות נגד הבעלים וההנהלה. ב-2003 עובדי המפעל פתחו בשביתה  ודרשו את הזכות להקים ארגון עובדים. השביתה הפכה מתוקשרת ולסמל למאבקי עובדים כנגד בעלי ההון. בסופו של המאבק חייב בית המשפט על המפעל להכיר בארגון ההסתדרותי אך באמצעים משפטיים שונים ההחלטה מעולם לא באה לידי מימוש. האירועים אף תועדו בסרט "שביתה" התיעודי של אמיר טאוזינגר ואסף סודרי. אז, פוטרו רוב הפעילים להקמת התאגדות העובדים. ביוני 2019 נחתם עם עובדי המפעל הדרומי הסכם קיבוצי, שמשפר את תנאי השכר והרווחה שלהם. במאי 2020 חתמה קבוצת חיפה על הסכם קיבוצי חדש עם עובדי המפעל בישראל לקיצור מספר המשמרות החודשיות, מבלי לפגוע בשכר.