שרת התרבות מנסה למנוע הקרנת סרט על סוחרי נשק: 'חותר נגד המדינה, ערכיה וסמליה'

שנתיים לאחר שהשתמשה באיומים תקציביים כדי למנוע את הקרנת הסרט התיעודי "אל סף הפחד", בפסטיבל ירושלים, יוצאת שרת התרבות והספורט מירי רגב למתקפה נוספת על מוסד התרבות ירושלמי הוותיק: הסינמטק. במכתב ששיגרה ביום שני לראש העירי ניר ברקת, ביקשה רגב לאסור את הקרנת סרט העוסק בשגשוג תעשיות הביטחון הישראליות, "המעבדה", המתוכננת למחר (חמישי). לדברי רגב הסרט חותר "נגד המדינה, ערכיה וסמליה".

4

במכתב ששיגרה לראש העיר ירושלים מתייחסת רגב לאירוע המתוכנן להתקיים בסינמטק במסגרת הסדרה "מלחמות ישראל — פנים רבות להן". באירוע צפויה גם הרצאתו של איתי מק, פעיל ועורך דין לזכויות אדם, על "השטחים הכבושים והייצוא הביטחוני של מדינת ישראל".

פלדמן אמר בתגובה ל"הארץ" כי "העובדה שקציני צה"ל שהפכו ליצואנים ביטחוניים הם סוכני מוות היא אמת אובייקטיבית. אחד מענפי הייצוא המרכזיים של מדינת ישראל הוא הנשק שמנוסה על שפני ניסוי אנושיים בעזה ובגדה המערבית, וזו אחת הסיבות שישראל היא מדינה כה עשירה. הנשק הישראלי נופל כפרי בשל לידי משטרים רצחניים מליבריה ועד סין. לצערי, אני רק עשיתי על כך סרט. אני מקווה שאותם אנשים שמייצרים ומייצאים מוות אכן יבואו על עונשם ואולי עוד בדורנו, כולל מירי רגב עצמה". את הטענה שהסתנן לישראל הגדיר "מוזרה ומקורית" והוסיף  כי "בשעה שרגב הפיצה הסתה מתועבת ביותר נגד מבקשי מקלט, יצאתי לברר מהיכן הם מגיעים וכיצד מתבצע ציד האדם שלהם בגבול ישראל מצרים. סיכנתי לשם כך את חיי, ואני גאה בזה".

סרטו של פלדמן זכה בפרס סרט הביכורים הטוב ביותר בפסטיבל דוקאביב 2013. "קציני צבא ישראלים שנהיו ליועצים וסוחרי נשק מפתחים ומוכרים ציוד צבאי ותורת לחימה, שנהפכו ללהיט ברחבי העולם ומקור פרנסה למאות אלפי ישראלים", מצוין בתקציר הסרט, כפי שהוא מופיע באתר הסינמטק. "הייצוא הביטחוני הישראלי גדל משנה לשנה ומחזק את כלכלת ישראל. ההצלחה הישראלית נשענת על 'המעבדה' שמאפשרת לנסות ולבדוק את ההמצאות הללו בשטח אמיתי ועל בני אדם אמיתיים. האם הסכסוך עם הפלסטינים הפך מנטל על ישראל למשאב כלכלי רווחי?".

עו"ד דן יקיר מהאגודה לזכויות האזרח כתב היום לשרה רגב: "תפקידו של הקולנוע הוא לעסוק בסוגיות רגישות ומעוררות מחלוקת ולעודד חשיבה ביקורתית. אין זה מתפקידו לשמור על תדמיתה של המדינה או להימנע מביקורת. כפי שהובהר לך הבהר היטב באוגוסט 2015 על ידי המשנות ליועץ המשפטי לממשלה, אין לך כל סמכות להתערב בתכנים ובנושאים של היצירה האמנותית. גם לעיריית ירושלים אסור לפעול כך (…) הניסיונות החוזרים ונשנים לאיים על אמנים ועל מוסדות תרבות בשלילת תקציבים בשל כך שאמנותם אינה עולה בקנה אחד עם העמדות והדעות הפוליטיות של שרת התרבות מהווים התערבות פסולה בחופש היצירה האמנותי ופגיעה בערכי יסוד דמוקרטיים".