שרגא פישר, עופר ברוש וסטנלי עיני

 

מה הם עושים מול המשבר הכלכלי-חברתי המתגלגל?

    עם המשבר הכלכלי, הפוקד את ארצות-הברית ומתפשט בעולם, אפשר להתמודד באחת משתי דרכים: דרך אחת היא לתמוך בתאגידים האמריקאיים ובבעלי ההון (המקומיים והזרים), כדי להבטיח שגם בעת משבר לא ייגרמו להם נזקים, קרי: שהם לא יפסידו כסף. המשמעות היא, להעביר את נטל המשבר לכתפיהם של העובדים, הגמלאים והמובטלים. הדרך השנייה היא – לחזק את מנגנוני הרווחה ולהעניק תוספות שכר של העובדים, כדי לאושש את כוח הקניה של רוב האזרחים.

    הבחירה של קובעי המדיניות הכלכלית בארץ כבר נפלה: סטנלי פישר, נגיד בנק ישראל, רוכש מדי יום עשרות מיליוני דולרים, כדי לתמוך בכלכלה האמריקאית המידרדרת.  עזרה זו, יש לומר, אין בכוחה לחלץ את כלכלת ארה"ב ממיתון.

    אך פישר אינו לבד. בשבוע שעבר הודיעה קרן המטבע הבינלאומית (IMF), שפישר נמנה בעבר עם בכיריה, שהיא מתכננת למכור 12% ממטילי הזהב שבמרתפיה, במטרה לגייס לפחות 6 מיליארדי דולרים. מכירת הזהב תלויה כעת באישור בעלי הבית האמיתיים של הקרן – הקונגרס האמריקאי. בדומה לפישר, שאמר שמכירת הדולרים תחזק את מלאי המט"ח, כך טוען יו"ר הקרן, הסוציאליסט הצרפתי דומיניק סטרוס-קאהן, כי המכירה תסייע להפוך את הקרן למודרנית יותר ולייצב את הבסיס הפיננסי שלה. ולאן ילכו המיליארדים? הם ישמשו לרכישת אגרות חוב ממשלתיות של ארה"ב ושל חברות רב-לאומיות. הנה, עוד תרומה צנועה לחיזוק המשק האמריקאי והתאגידים השולטים בו ובעולם.

    פישר אינו לבד גם בממסד הישראלי. צמרת האוצר כבר הודיעה, כי היא תקדים ליולי השנה הפחתה של מס ההכנסה, המוטל על בעלי השכר הגבוה, ושל מס חברות, שמשלמים התאגידים. מס ההכנסה השולי, שהיה ב-2005 בשיעור של 49%, יופחת ל-46%; ומס החברות, שהיה 34%, יופחת ל-26%. הפחתת מסים נוספת זו תשוב ו"תייבש" את תקציב המדינה, הניזון ממסים אלה. בסופו של עניין, האוצר יודיע, כי הוא "נאלץ" לקצץ בהוצאות החינוך, הבריאות והרווחה (את ההוצאות הצבאיות בכוונת האוצר להגדיל).

    העובדה, שפישר דואג לקפיטליזם האמריקאי, והאוצר –  לקפיטליסטים המקומיים, אינה צריכה להפתיע איש. החידוש הוא, שמובילי מדיניות זו בשירות ההון מצאו להם שותפים בדמות הצמד-חמד של נשיא התעשיינים ויו"ר ההסתדרות.

    בריאיון שהעניק בסוף השבוע שעבר, אמר נשיא התאחדות התעשיינים, עופר ברוש (או אולי היה זה שרגא עיני?), כי התעשיינים (ארגון המעסיקים הגדול בישראל) וההסתדרות מעצבים תוכנית כלכלית משותפת, שמטרתה –  להאיץ את הצמיחה. במיסגרת תוכנית זו הם מציעים  לרווח את מדרגות מס ההכנסה, להפחית את שיעור המע"מ, לזרז מפעלי תשתיות ועוד. "סמוך עלינו, לא נתפרע" – הבטיח.

    בריאיון אחר, שהעניק שבוע לפני-כן, הדגיש יו"ר ההסתדרות, שרגא עיני (או שמא היה זה עופר ברוש?), כי "על האוצר להפחית מייד את שיעורי המסים, את מע"מ ואת מס חברות". אין רגליים לטענה, שבעלי הון ותאגידים בישראל משלמים מס גבוה במיוחד. אך בכל מקרה, הצעת יו"ר ההסתדרות זהה לאסטרטגיה של האוצר והתעשיינים.

    נשאלת השאלה: אם זו המדיניות של ההסתדרות בעת משבר קפיטליסטי, מי אמור להגן על העובדים?