שפל היסטורי מדאיג : 44 אחוזי אבטלה ברצועת עזה; 62 בקרב הצעירים

ברבעון השני של השנה חלה בעזה הידרדרות דרמטית במצב התעסוקה לנתונים החמורים ביותר מאז תום הלחימה ב"מבצע צוק איתן" הרצחני. אחוזי האבטלה ברצועה הרקיעו ל-44 אחוזים, לעומת 41.1 אחוז ברבעון הראשון. בקרב נשים נרשמה עלייה מ-67.4 אחוז ל-71.5 אחוז ברבעון האחרון, בעוד שבקרב גברים חלה הידרדרות מ-32.7 אחוז ברבעון הראשון ל-36.2 אחוז בשני. מבין מי שבכוח העבודה וצעיר מגיל 29, נרשמה עלייה בשיעור דומה, מ-56.9 אחוזי אבטלה ברבעון הקודם, ל-61.9 אחוז ברבעון השני. הפעם הקודמת שבה נרשמה אבטלה כה חמורה היתה בתחילת 2014, כאשר ישראל עצרה כליל את כניסת חומרי הבניין והשביתה את ענף הבנייה.

2017-10-04_194437

גם ברבעון זה, עיקר העלייה באחוזי האבטלה היא ככל הנראה תוצאה של ירידה משמעותית במספר המועסקים בענף הבנייה: 20,472 הועסקו בו ברבעון הראשון, היום – 15,484. בנוסף, רבעון זה כלל את חודש הרמדאן ועיד אלפיטר, מה שהקטין את נפח שעות העבודה.

לדברי גישה "הידרדרות משמעותית בפרק זמן כה קצר, של נתונים חמורים מלכתחילה, מצביעה על מצבה הקשה של המשק ומושפעת, מן הסתם, גם מצעדים שנקטה הרשות הפלסטינית כלפי עובדיה החיים ברצועה".

"עד כמה פריכה כלכלת עזה? רק לפני ארבע שנים, ברבעון השני של 2013, נרשמו בה 27.9 אחוזי אבטלה. המשך ההידרדרות בשיעור התעסוקה של נשים ושל צעירים מצביעה על צמיחה שלילית והיעדר הזדמנויות. בשל המגבלות שמטילות ישראל ומצרים לא יכולים תושבי עזה לחפש תעסוקה מחוץ לרצועה, גם לא סמוך למעברים. כבר לפני שנה נפגשו ראשי רשויות בעוטף עזה עם שר הביטחון ועודדו אותו לאפשר יציאה של פועלים לעבודה ולו בסביבה המידית, דברים שנאמרו בעידודם של חקלאי האזור. נמסר אז שהצבא תומך ביוזמה. בפועל, מספר היוצאים במעבר ארז רק יורד בעקביות בהם גם מספרי יציאות של סוחרים", נמסר עוד.