שנת הלימודים החלה עם שביתה ב-17 מכללות ציבוריות; 'אקדמיה לשוויון' תומכת בצעדים הארגוניים

שנת הלימודים האקדמית תשע"ח נפתחה הבוקר (ראשון) עם השביתה שפרצה ב-17 המכללות הציבוריות בהם לומדים כ-55 אלף סטודנטים. הסגל הבכיר במכללות הודיע בשבוע שעבר כי לא יפתח את שנת הלימודים בשל "גרירת רגליים" מצד ממשלת הימין במשא ומתן על הסכם שכר קיבוצי למרצים, הדורשים להשוות את תנאיהם לתנאי הסגל הבכיר באוניברסיטאות.

2017-10-22_205643

בין המכללות שלא יפתחו את שנת הלימודים כסדרה בשל השביתה נמצאות המכללה האקדמית ספיר, המכללה האקדמית תל אביביפו, המרכז האקדמי רופין והמכללה האקדמית תל חי. יצוין במכללת ת"איפו ישנו סכסוך עבודה נוסף, הנוגע להפרות בהסכם הקיבוצי במוסד.

ארגון הסגל הבכיר במכללות הציבוריות, המאגד כ-2,000 מרצים וחוקרים, דורש את השוואת תנאי ההעסקה של חבריו לאלו של המרצים באוניברסיטאות. בין היתר, דורש הארגון תקצוב מחקרים, יצירת תנאים לשבתונים לשם מחקרים ועוד. לדברי אנשי הסגל הבכיר, משרד האוצר לא מוכן לשתף פעולה עם דרישותיהם.

ד"ר ענת פלדמן, יו"ר המועצה המתאמת של הסגל הבכיר במכללות הציבוריות מסרה כי "לצערנו, היום לא תיפתח שנת הלימודים ב-17 המכללות הציבוריות ברחבי הארץ וזאת בשל ההתייחסות המשפילה של משרד האוצר לסטודנטים והמרצים בפריפריה. עשרה חודשים ניהלו איתנו מו"מ ללא תוצאות וללא רצון להגיע לפתרון. הפקידים מתעמרים בנו והשרים שותקים. אנחנו קוראים לשר האוצר ולשר החינוך להתערב באופן מיידי לעמוד במילתם לצמצום הפערים החברתיים והגאוגרפיים  ולהביא לסיום השביתה.

בנוסף, הסגל הזוטר במכללת בית ברל הכריז בסוף השבוע האחרון על פתיחה בעיצומים ללא הגבלת זמן. כ-450 מרצים ומרצות המכללה מאוגדים בארגון כוח לעובדים. ראשי הוועד מוחים על אימימושו של הסכם עליו חתמו עם הנהלת המכללה שקבע שיפור בתנאי ההעסקה שלהם בעקבות המעבר של המכללה למעמד של מכללה אקדמית.

ארגון אקדמיה לשוויון, המאגד למעלה מ-350 אקדמאיות ואקדמאים בישראל, הביע היום את תמיכתו הבלתימסויגת בחברי הסגל העובדים במכללות הציבוריות ובמהלכים שהם נוקטים במחאה על תנאי העסקתם.

בהודעת התמיכה נמסר כי "חברי הסגל במכללות הציבוריות מרוויחים כמחצית ממקביליהם באוניברסיטאות אך מלמדים פי שניים, זאת עוד לפני שמחשיבים את ההטבות שאותן מקבלים חברי סגל באוניברסיטאות, המועסקים בדרגה דומה (מענק קריטריונים, הקדשת זמן מלא למוסד, שבתון דולרי). עם זאת, חברי הסגל במכללות הציבוריות אינם מבקשים להשוות את תנאי עבודתם אל אלה של חברי הסגל באוניברסיטאות, אלא לשמר את אותו שכר בסיס ולשפר בכמה מדדים את תנאיהם, כדי לאפשר לשמר את הרמה הגבוהה של ההוראה והמחקר המאפיינים אותם".

כמו כן, "השביתה בה נוקטים חברי הסגל במכללות הציבוריות מגיעה כתגובה להחלטת משרד האוצר דווקא להגדיל את הפערים בין שכרם לשכר המרצים באותה הדרגה באוניברסיטאות, עלידי הפסקת ההצמדה בשכר הבסיס, תוך הפרת הסכם השכר הקודם. תמורת העלאה מינורית בשכר בטווח של שמונה שנים, מציב האוצר תביעה שרירותית וחסרתטעם, לפיה על מרצי המכללות לנכוח חמישה ימים במכללה גם כשאין מעמידים לרשותם תנאים מרחביים המאפשרים תקשורת עם הסטודנטים או מחקר. למותר לציין כי אין שום דרישה מקבילה או דומה מחברי הסגל באוניברסיטאות".

עוד נמסר מאקדמיה לשוויון ש"שביתתם של חברי הסגל במכללות הציבוריות לא נועדה רק כדי לשפר את תנאיהם – מטרה ראויה לחלוטין בפני עצמה, כאמור – אלא גם כדי להגן על הסטודנטים הלומדים במכללות הללו. הסטודנטים במכללות משלמים שכר לימוד זהה לסטודנט באוניברסיטה, אבל המדינה מתקצבת מכללה בשליש מכפי שמתוקצבת אוניברסיטה. חשוב לזכור, כי כמחצית מהסטודנטים בישראל לומדים במכללות, אשר ממוקמות ברובן בפריפריה ונבנו כדי להעניק השכלה אקדמית איכותית לתלמידים שאינם יכולים להגיע לאוניברסיטאות. מדיניות האוצר, לפיכך, מעצימה את ההפליה ממנה סובלים תושבי הפריפריה. אנשי האוצר רואים בחברי הסגל האקדמי העובדים במכללות מורים בלבד, ולא אנשי מחקר. אולם תפישה זו מעוותת לגמרי, והיא שעומדת בשורש הפליית הסטודנטים במכללות, תושבי הפריפריה. לא תיתכן הוראה איכותית מבלי מחקר איכותי, וכזה לא ייתכן מבלי שיסופקו עבורו תנאים מינימליים".

אקדמיה לשוויון הוקמה על מנת להיאבק למען שוויון באוניברסיטאות ובמכללות, ובכלל זה נגד הפליה בתנאי הקבלה למוסדות האקדמיים, בתנאי הלימוד, ובהעסקת אנשי סגל. "אנחנו רואים בשביתתם של אנשי הסגל במכללות הציבוריות חלק ממאבק זה, תומכים בשביתה ללא סייג, וקוראים לחברינו במכללות להשתתף בשביתה ולהתגייס להצלחתה".

על הסיבות לשביתה, ר' ריאיון שפורסם בגיליון 38 של "זו הדרך", עמ' 3:

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2017break/10/G38_2017.pdf