שני פעילי זכויות אדם פלסטינים עומדים לדין בשל חלקם במחאה נגד הכיבוש בחברון

"בדיון המשפטי, שהתקיים ב-9 ביולי, מסרו שני חיילים שביצעו פעולות שיטור בהפגנה בחברון עדויות רצופות סתירות. נראה כי שאין בהן כדי לבסס את טענות שלטונות הכיבוש על התנהלותם של עמרו ואלאטרש" כך מסרה חולוד בדאווי לארגון זכויות אדם הבינלאומי "משמר זכויות אדם". מפשטם של שני פעילי זכויות האדם הפלסטיניים עיסא עמרו ופריד אלאטרש מהעיר חברון נפתח בשבוע שעבר.

2017-07-16_205845

עיסא עמרו ופריד אלאטרש בכלא עופר בגדה המערבית, 26 במרץ 2017 (צילום: משמר זכויות אדם)

ההאשמות נגד השניים נוגעות להפגנה שהתקיימה בפברואר 2016. עמרו, המייסד והמתאם העיקרי של תנועת "צעירים נגד ההתנחלויות" ואלאטרש, ראש האגף הדרומי של הנציבות הפלסטינית לזכויות האדם, גוף מפקח הפועל מכוח החוק הפלסטיני, הואשמו ב"נטילת חלק במשמרת ללא רישיון", "כניסה לאזור מוגבל", "הסתה" ו"הפרעה לחייל" ועוד 15 אישומים שונים. הרשויות הישראליות נוקטות מה שהגדירו בשנת 2013 מומחים של האו"ם כדפוס של הטרדה הנמשך שנים רבות וכולל מעצרים חוזרים ונשנים של עמרו, שכרגע תלויים ועומדים נגדו 14 סעיפי אישום הקשורים לפעילותו הלא אלימה.

המפגינים דרשו כי הרשויות הישראליות יפתחו מחדש את רחוב אשוהדאא בחברון, עורק תנועה מרכזי בעיר שבו אוכף הצבא הישראלי הגבלות חמורות על תנועת רבבות תושביה הפלסטינים של חברון כדי להגן על כמה מאות מתנחלים ישראלים. ההגבלות הישראליות, הכוללות יותר מ-100 חסימות, 18 מהן מחסומים המאוישים באופן קבוע, הפכו את רחוב אשוהדאא מרחוב תוסס של חנויות וקונים פלסטיניים לעיר רפאים של ממש, הזרועה חלונות מנופצים וכתובות גרפיטי.

לדברי בדאווי "הכיבוש, מעצם טבעו, משבש את החיים הנורמליים בשם הביטחון, אך דיני הכיבוש חזו שיבוש זה כמצב חריג וזמני. אולם בשנה ה-51 לכיבוש, הנמשך כבר שני שלישים מימיה של מדינת ישראל, ממשיכה המדינה להעמיד לדין פלסטינים בגין סעיפי אישום הקשורים למימוש לא אלים של חופש הביטוי, ולצמצם את מרחב הפעולה של פעילי זכויות אדם".

עורכת הדין גבי לסקי מהארגון הישראלי "הקרן למגיני זכויות אדם", פרקליטתם של עיסא עמרו ואלאטרש, מסרה: "נראה שכתב האישום וההליך המשפטי הם דרכו של הכיבוש להשתיק מחאה לא אלימה, הקוראות בדרכי שלום לפתיחת רחוב אשוהדאא בחברון, עלידי הפיכת מעשיהם לעבירות פליליות".