שנה לרשימה המשותפת – מה הלאה?  

 

שנה אחרי הצעד הדרמטי המטלטל, הרשימה המשותפת נראית כמו פרויקט פוליטי טוב, אך לא מושלם. מול ממשלת ימין קיצונית המשרתת את מפעל ההתנחלות ואת משפחות הטייקונים, ופותחת במתקפה חסרת תקדים על האזרחים הערבים ועל הכוחות המתקדמים היהודים – ביסוס אחדות המאבק של הציבור הערבי היא אבן פינה בהתגוננותו של מיעוט לאומי מדוכא מול פשיזם גואה.

2016-02-14_192834

המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י), ובמרוצת השנים – החזית הדמוקרטית לשלום ולשוויון (חד"ש), הובילו היסטורית את אחדות המאבק של הציבור הערבי. גם בשנת 2015 חד"ש היא זו שהובילה את הרשימה המשותפת בבחירות שבהן לימין לא היה מה להציע מלבד הסתה והפחדה, ולמה שמכונה "השמאל הציוני" לא היה מה להציע מלבד גרסאות מרוככות ומגוחכות של נתניהו.

 

הצלחה ולצידה אתגר

בעיצומה של תקופת ייאוש, הצליחה הרשימה המשותפת להפיח תקווה גדולה. מול מסע הדה-לגיטימציה וההוצאה מהמגרש הפוליטי, הציבור הערבי בחר לשלוח מסר חד וברור: אנחנו כאן בזכות, אנחנו כאן כדי להישאר, ואנחנו מושיטים יד לכל כוחות הדמוקרטיה, השלום והשוויון, לכל המוחלשים, לשותפות בכל מאבק צודק.

כל אזרח ערבי באשר הוא ערבי נתון לדיכוי פוליטי ומעמדי. אבל חלקים הולכים וגדלים של החברה הישראלית כולה נקלעים יותר ויותר לדוחק כלכלי ולשלילת זכויות וחרויות. לזרם פוליטי המאמין שהסתירה אינה בין  האינטרסים האמיתיים של שני העמים אלא בין כוחות של דיכוי לבין כוחות של שחרור, בין כוחות שמרוויחים מהמצב כפי שהוא לכוחות המשוועים לשינוי המצב הקיים – לא שמורה הפריבילגיה של לא לספק תשובות פוליטיות ומעשיות לשני העמים בארץ הזאת. למק"י ולחד"ש אין זכות קיום רעיונית, ערכית ופוליטית ללא המהות המעמדית, הגישה האינטרנציונליסטית והמאבק היהודי-ערבי המשותף.

לפני שנה הדגשנו שהרשימה המשותפת אינה כור היתוך רעיוני, וכי כל מרכיב בה ישמור על זהותו הייחודית. עבורנו בחד"ש מדובר בעניין מורכב, לעתים קשה, אבל אפשרי בהחלט. הרשימה המשותפת אינה, ואינה צריכה להיות, אבן נגף בבניית חזית רחבה נגד הפשיזם, בקואליציות חברתיות, או בהתארגנות למען פתרון מדיני צודק. כך למשל העובדה שכל 13 חברי הכנסת של הרשימה התייצבו פעם אחר פעם להצביע נגד מתווה הגז, אינה מובנת מאליה מול מציאות של הפרד ומשול ושל הסוואת האינטרסים המעמדיים המשותפים ליהודים ולערבים.

 

לייצר חלופות משותפות

השאלה הצריכה להעסיק אותנו היום היא, כיצד לייצר פעילות פוליטית רחבה בציבור היהודי, כיצד להניע תהליכים בחזית המדינית, החברתית והדמוקרטית. השותפים בחזיתות השונות אינם חייבים להיות זהים ואחידים, אבל תפקידו של אוונגרד מהפכני הוא לגבש את הגרעין המשותף. זו חובתם של כל חברי מק"י וחד"ש, ערבים ויהודים כאחד.

הקמת הרשימה המשותפת הייתה צעד נכון ומתבקש. אבל אסור לעצור שם. יש לעשות כל מאמץ כדי לייצר חלופות יהודיות-ערביות משותפות. עלינו לחזק יוזמות כמו "עומדים ביחד" היוצרות שותפות מאבק בשטח, ויכולות, בהינתן התנאים הנכונים, להבשיל לכדי שותפויות פוליטיות.

רג'א זעאתרה

 

הרשימה מתפרסמת בגיליון השבוע של "זו הדרך"