שנה להרס ברצועת עזה בעקבות מבצע 'צוק איתן': מעט מדי השתנה

שנה מפרוץ מבצע "צוק איתן" הרצחני, הנתונים שבידי עמותת גישה מראים על פער מטריד בין ההצהרות על התגייסות לשיקום רצועת עזה לבין המציאות הקשה בשטח. לדברי העמותה "שנה חלפה מאז נפתחה האש במבצע 'צוק איתן' ורצועת עזה עודנה זרועה הרס ורחוקה מתנופת השיקום שלה מייחלים רבים כל כך. למרות תמימות הדעים בדבר כישלון מדיניות הסגר, ממשיכה ישראל להטיל מגבלות תנועה גורפות ושרירותיות על אנשים וסחורות. גם כיום, הכלל הוא מניעה והרשות לנוע היא היוצאת דופן".

2015-07-07_190828

שיעור האבטלה ברצועה מוסיף לעמוד על יותר מ-40 אחוז, כמעט 60 אחוז בקרב צעירים; טרם החלה תנופת בנייה משמעותית, התשתיות לא שבו למצבן העגום טרם הלחימה; עוני ומחסור עדיין מושלים. הנזקים שהותירה הלחימה ברצועה מסיביים: למעלה מ-17 אלף יחידות דיור נהרסו או שאינן ראויות עוד למגורים, רבבות בנייני מגורים ניזוקו קשות; עשרות בתי ספר, בתי חולים, בתי חרושת ומבני ציבור נפגעו.

לטענת גישה "מיד עם תום הקרבות מורגש בישראל שינוי ביחס המילולי לתושבי רצועת עזה וצרכיהם. ראש הממשלה בנימין נתניהו, הרמטכ"ל הקודם בני גנץ, כמו גם הרמטכ"ל הנוכחי גדי אייזנקוט, מתאם פעולות הממשלה בשטחים האלוף יואב מרדכי ורבים אחרים עמדו על הצורך לפעול לשיקום הרצועה כאינטרס ישראלי והדגישו כי מתן תקווה כלכלית לאזרחים המתגוררים בה יתרום ליציבות האזור ועשוי למנוע עימות נוסף בעתיד הקרוב". יחד עם זאת, מאז הופסקה האש, שר הביטחון הורה כבר ארבע פעמים למנוע תנועה אזרחית אל ומתוך הרצועה כתגובה לירי, הבלתי חוקי בעליל, של חמושים לעבר ישראל. בכך העניש תושבים על פעולות שעליהן לא היתה להם כל שליטה. "לישראל מחויבות משפטית וערכית לסייע לתושבי עזה לחיות חיים תקינים, שרחוקים מהם מאוד. ראשיה מסבירים כי למדינה אינטרס לעשות זאת. אין זמן נכון מעכשיו ליישם זאת באמת", ציינו בגישה.