שנה לאחר ההפיכה שהדיחה את הנשיא מוראלס: מועמד השמאל גרף יותר ממחצית הקולות

שנה לאחר ההפיכה הימנית הפרואמריקאית: ביום ראשון השבוע נרשם ניצחון מוחץ של המועמד הסוציאליסטי, הכלכלן המרקסיסטי לואיס "לוצ'ו" ארסה, בבחירות שנערכו בבוליביה. מיליוני אזרחי המדינה הלטינואמריקאית יצאו לקלפיות כדי להצביע בבחירות לנשיאות, שהשפעתן תהיה גדולה על עתידה הדמוקרטי של המדינה.

לואיס ארסה באסיפת בחירות שנערכה בשבוע שעבר באל אלטו, ליד לה פאס (צילום: התנועה למען הסוציאליזם)

לפי תוצאות לא רשמיות, התנועה למען הסוציאליזם של הנשיא המודח אבו מוראלס עומדת לשוב לשלטון במדינה בה כשלה הממשלה הימנית בהתמודדות עם מגיפת הקורונה ולאחר משבר פוליטי שהחל בהפיכה בשנה שעברה.

מוראלס: נרים את המדינה מן הקרשים

עם פרסום התוצאות הראשוניות של הבחירות, כינס הנשיא המודח אבו מוראלס מסיבת עיתונאים במטה הבחירות של התנועה למען הסוציאליזם במקום גלותו – בית מלון בפרברי בואנוס איירס.

"התנועה תמשיך בפועלה למען השחרור והשינוי", אמר מוראלס לשליח סוכנות הידיעות הקובנית "פרנסה לטינה". "נרים את בוליביה מן הקרשים", הדגיש. עוד הדגיש מוראלס את רצונו לשוב למולדתו מהר ככל האפשר. "במאוחר או במוקדם אשוב לביתי" הכריז, והוסיף שייתכן כי יקבל תפקיד בממשלת ארסה.

"נתרום את תרומתנו ואת כל הניסיון שצברנו כדי לחלץ את בוליביה מהמשבר הכלכלי והבריאותי", אמר והדגיש: "לא טעינו כאשר בחרנו בחבר לוצ'ו ארסה כמועמד לנשיאות. אני מכיר אותו שנים, הוא היה שר הכלכלה בממשלתי והוא איש הגון וישר". למרות שלדעתו עמדה ארה"ב מאחורי ההפיכה שהביאה להדחתו, הבהיר מוראלס: "נשמור על הקשרים עם כל המדינות, אבל על בסיס כבוד הדדי".

ח"כ כסיף: שמחה בעקבות הניצחון

לדברי ח"כ עופר כסיף (חד"ש – הרשימה המשותפת), "גדולה השמחה על ניצחונו המסתמן של לואיס ארסה, מועמד מפלגת השמאל בבוליביה. זה ניצחון העם על ההפיכה הצבאיתאמריקאית, שכוננה משטר דיקטטורי כדי לשדוד את משאבי המדינה".

לפי התוצאות הלא רשמיות, ארסה גרף יותר מ-52% מקולות הבוחרים. מועמד ממשלת הימין, הנשיא לשעבר קרלוס מסה ("מועמד העשירים" בפי העיתונות המקומית) זכה רק ב-31%. כדי לנצח בסיבוב הראשון, על המועמד להשיג יותר מ-50% מהקולות, או 40% עם יתרון של לפחות 10% על המועמד במקום השני. יצוין שממשלת ההפיכה אסרה על הנשיא לשעבר מוראלס להציג את מועמדותו. בקהילת המהגרים הגדולה של יוצאי בוליביה בארגנטינה, זכה ארסה ביותר מ-70% מקולות הבוחרים.

בנובמבר אשתקד תפסה את השלטון סנאטורית מהימין הקיצוני, ג'נין אנייז, שהכריזה שהיא נשיאת בוליביה הזמנית. זאת בעקבות התפטרותו של הנשיא מוראלס, אשר נאלץ לצאת ממולדתו בעקבות הפיכה צבאית, וגולה כיום בארגנטינה. בחודשים האחרונים גובר חוסר שביעות הרצון כלפי הנשיאה "הזמנית" וזאת בשל מחדל שלטון הימין בטיפול בקורונה והודות לשורת צעדי מחאה של השמאל, כולל שביתה כללית וחסימת כבישים בדרישה: "בחירות כעת". המצב הפוליטי במדינה הלטינואמריקאית הפך "סיר לחץ העומד בפני פיצוץ", כדברי עיתוני בוליביה.

הבחירות נדחו פעמיים בשל מגיפת הקורונה. יחסית לגודל האוכלוסייה, בוליביה הענייה וחסרת המוצא לים היא אחת המדינות שנפגעו בצורה קשה במיוחד. כמעט 8,400 מתוך 11.6 מיליון אזרחיה מתו מקורונה. הבחירות נערכו השבוע תחת ריחוק חברתי בין הבוחרים שעטו מסיכות.

נ"ע

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב