שליח האו"ם למזה"ת בעקבות הריגתו של נער פלסטיני מירי חיילים בעזה: יש להגן על ילדים

ארבעה פלסטינים נהרגו אתמול (שישי) מירי צה"ל בגבול רצועת עזה כך מסר משרד הבריאות הפלסטיני. אחד ההרוגים הוא מוחמד איוב, נער בן 15 שנורה בראשו למוות ממזרח לג'בליה. הרוג אחר שפרטיו פורסמו הוא נביל אבו עקל בן 28, שנורה על ידי כוח צה"ל מזרחית לג'באליה. אחמד רשאד אלעתאמנה, בן 24, נורה על ידי חילי צה"ל בצפון הרצועה ומת זמן קצר מאוחר יותר. ההרוג הרביעי הוא סעיד עבד אלעאל אבו טהא, בן 19, שנורה בצווארו סמוך לחאן יונס ומותו נקבע בבית החולים. עוד נמסר כי בהפגנות נפצעו 729 בני אדם, בהם 124 מירי חי ו-45 ילדים.

2018-04-21_175436

מפנים פצועים מאזור הגדר, אתמול, ברצועת עזה (צילום: אקטיבסטילס)

שליח האו"ם למזרח התיכון ניקולאי מלדנוב תקף בחריפות את הרג הנער. בדברים שכתב בטוויטר בשפה העברית קרא מלדנוב לחקירת מותו של איוב. "הרג ילד הוא שערורייתי" כתב והוסיף שהדבר אינו תורם למאמצים להשגת שלום. "ההרג רק מגביר את הכעס ויביא למיתות נוספות", הדגיש. "יש להגן על ילדים מפני אלימות ולוודא שלא ייחשפו לה ולא יהרגו!".

לעומתו אמר השליח האמריקני למזרח התיכון ג'ייסון גרינבלט כי "ישראל פתחה בחקירה כדי להבין מה קרה". גרינבלט הוסיף בחשבון הטוויטר שלו כי "בזמן שאנו אבלים על אובדן החיים הטראגי הזה, אסור לגרום סבל נוסף על ידי תגובות למותו".

בתגובה למות איוב ויתר המפגינים, משפחתו והרשות הפלסטינית הודיעו כי ידרשו ממועצת זכויות האדם של האו"ם להקים ועדה שתחקור את פעילות צה"ל בגבול רצועת עזה. "נראה כי כוחות הכיבוש הישראליים לא מרסנים את עצמם, לא מקשיבים לאף אחד וממשיכים לבצע טבח", אמר השגריר הפלסטיני באו"ם, ריאד מנסור.

פרמדיקים שפינו את הצעיר שנהרג מסרו כי נורה בראשו בתחמושת חיה כשהיה במרחק של כ־50 מטר מהגדר, ממזרח לג׳באליה, וכי אין כל ראיה לכך שנשקפה ממנו סכנה כלשהי לכוחות ישראליים.

המספר הכולל של המשתתפים בהפגנות אתמול, שלפי הערכות שונות נע בין 5,000 ל־10,000, היה נמוך ממספרם ב־13 באפריל, ובכך נמשכה מגמת הירידה שנצפתה בשבועות קודמים. המפגינים התאספו באותם חמישה מחנות אוהלים, אם כי לפני תחילת ההפגנות היום הוזזו האוהלים 100-50 מטר לעבר הגדר, והוצבו במרחק של 650-600 מטר ממנה. כמו כן, המארגנים הקימו מחסומי חול לאורך המחנות, על פי דיווחים במטרה להגן על המפגינים

בסך הכול, מאז תחילת המחאות ב־30 במארס נהרגו 37 פלסטינים מידי חיילי צה"ל בעזה, 32 מהם במהלך ההפגנות, ארבעה מהם ילדים, וחמישה בנסיבות אחרות. שני פלסטינים נוספים נורו ונהרגו בשטח ישראל לאחר שחצו את גדר המערכת, וישראל מחזיקה כעת בגופותיהם. לדברי משרד הבריאות, מספר הפצועים הגיע ליותר מ־4,900. לא דווח על נפגעים ישראלים.

מהמשרד לענייני ההומניטריים של האו"ם בשטחים הפלסטינים הכבושים נמסר כי "המספר הגבוה של נפגעים מקרב מפגינים לא חמושים, לרבות שיעור גבוה של מפגינים שנפגעו מתחמושת חיה, עורר חששות בדבר שימוש מופרז בכוח, לצד קריאות לחקירות בלתי תלויות, לרבות מצד מזכ״ל האו״ם ונציבות זכויות האדם של האו״ם".