שלושה סרבני כיבוש בכלא: הפגנה ביום שני בבקו"ם

שלושה סרבני כיבוש, יחיאל נחמני, עידו רמון ואפי דרשנר, נשפטו לעונשי מאסר לאחר שהתייצבו בבקו"ם וסירבו להתגייס לצבא. רמון נשפט לפני שבוע לתקופת מאסר ראשונה של שבעה ימים בכלא שש והשתחרר אתמול, נחמני נשפט אתמול (שלישי) לתקופת מאסר של עשרה ימים ודרשנר נשפט גם הוא אתמוך – ל-14 ימים. השלושה צפויים לסרב שוב, ושוב להיכלא ולהישפט. פעילי מכתב השמניסיטים 2014, שעמם נמנים חלק מהעצורים, התכנסו אמש בתלאביב והחליטו לקיים הפגנה לשחרורם ביום שני הקרוב, 6 באפריל, בשעה 12:30 בבקו"ם שבתל השומר. הם ילוו גם פעיל רביעי המסרב אף הוא לשרת בצבא כיבוש.

2015-04-01_222459

לפי החוק ומדיניות צה"ל, סרבני גיוס מטעמי מצפון זכאים לפטור משירות צבאי אך ורק אם הם פציפיסטים מוחלטים, שמתנגדים לכל סוג של אלימות בכל מצב שהוא. בעוד שרמון הצהיר שהסיבה העיקרית לסירובו היא הכיבוש הישראלי בשטחים, מה שמוגדר בצבא כ"סרבנות פוליטית", סירובו של נחמני דווקא כן נובע מעקרונות של איאלימות מוחלטת וממשנתו של מהטמה גנדי, ולכן לכאורה הוא היה אמור לקבל פטור מהצבא.

בהצהרה שפורסמה באתר "הטלוויזיה החברתית" הודיע רמון, החתום על "מכתב הסרבניות 2014" עם כליאתו כך: "איני מאמין בתפיסה שכוח ומלחמה יובילו לתוצאה אחרת מהרג וסבל, לא כל שכן צבא המתיימר להגן ומשמש כלי בידי פוליטיקאים תאבי דם, המכנה עצמו 'הצבא המוסרי בעולם' ומחזיק מיליוני אנשים תחת כיבוש, תוך הפרת זכויותיהם הבסיסיות ביותר". בהצהרה שפרסם בפייסבוק כתב נחמני שהוא לא מוכן להצטרף למערכת שבה הערך העליון הוא כוח הזרוע, וכי הוא מודע לכך שהוא נמצא ב"מיעוט קטן הן בין הישראלים וכן בקרב העמים הסובבים אותנו".