שלושה נעצרו בעת הפגנת מתמחים וסטודנטים מול ביתו של שר הבריאות

שלושה מפגינים נעצרו אמש (שני) בעת שעשרות מתמחים לרפואה, סטודנטים וסטאז'רים מחו בסמוך לביתו של שר הבריאות, יולי אדלשטיין, בהרצליה פיתוח. המפגינים קראו: "לא חוזרות ולא חוזרים לתנאים של עבדים" ו"או קיצור או שביתה".

מפגינים, אמש, מול ביתו של שר הבריאות בהרצליה פיתוח (צילום: מרשם)

המתמחים מסרו בתום ההפגנה שהם מתכוננים לשבות. הסיבה למחאה היא החלטת שר הבריאות להאריך את ההיתר שמאפשר לבתי החולים להעסיק מתמחים למשמרות ארוכות של 26 שעות ברציפות. במכתב שהופץ בקרב מתמחים מרחבי הארץ על ידי ד"ר ריי ביטון, יו"ר ארגון המתמחים לרפואה "מרשם", נכתב: "יוצאים לשביתה. אם ההיתר לביצוע תורנויות של 26 שעות מוארך ללא פיילוטים, אנחנו מתארגנים לשביתה. שר הבריאות האריך את היתר ההעסקה בתורנויות של 26 שעות בשנה נוספת ללא הבטחה לקדם פיילוטים לשינוי המצב, תוך כניעה לרצונות ההסתדרות הרפואית והפרת ההתחייבות שלו כלפי המתמחים".

המחאה לקיצור התורנויות הארוכות שנמשכות 26 שעות רצופות, נמשכת למעלה משלוש שנים. עם כניסתו לתפקיד שר הבריאות, הגבירה המחאה הילוך ובתגובה הבטיח אדלשטיין בדיון שנערך בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות בכנסת: "נפעל יחד עם המתמחים והארגונים הרפואיים כדי למצוא פתרון, כולל קיצור השעות במשמרת". עוד אמר אדלשטיין באותו הדיון: "צריך תוספת תקנים באופן מיידייש מאות אנשים שמחכים להתמחות. תוספת תקנים תאפשר לנו שיפור מיידי ואלו שני עקרונות שאני עומד עליהם: קיצור התורנויות ושום פשרה של איכות ההכשרה".

את ההפגנה אמש הובילו סטודנטים לרפואה שעתידים להתחיל התמחות בשנים הקרובות, ונחושים להשפיע על עתידם. "עבודה רצופה של 26 שעות אסורה בחוק בכל מגזר ציבורי אחר", כתבו מארגני המחאה לאדלשטיין. "היא פוגעת ישירות בבריאות ובאיכות החיים של המתמחים ובאיכות הטיפול בציבור שמקבל טיפול מרופאים עייפים ושחוקים. המצב הזה לא יכול להימשך".

סרטון ההפגנה, אמש, מול ביתו של שר הבריאות:

https://he-il.facebook.com/mirsham.org/videos/731224080832443