שלומי שבן – תרגיל בהתעוררות

שלומי שבן פרץ בסערה לחיינו לפני כמעט 15 שנה. מהרגע הראשון, הוא לא ירד מן הבמה. אף על פי שהקליט רק שלושה אלבומים, הוא זכה בתשומת לב בלתי פוסקת, בעיקר בזכות שיתופי הפעולה הרבים שלו עם זמרים ויוצרים אחרים. הוא גם הצליח ליצור גיוון נכון בין הקלטת חומר מקורי ופרשנות אישית שלו לבין נגינת יצירות של אמנים אחרים.

ניגשתי להאזין לאלבום החדש שלו "תרגיל בהתעוררות" מלווה בציפיות גבוהות, וכגודל הציפייה – כך גודל ההנאה. לראשונה בקריירה שלו, שלומי שבן כותב ושר הן על חייו הפרטיים והן על המצב במדינה, תוך כדי יצירת שילוב יוצא דופן בין שני הנושאים, שהם גם שונים וגם דומים.

2014-04-16_195346

האלבום נפתח בדואט עם חוה אלברשטיין. התחלה זו מהווה הצהרה ששבן אינו רודף אחר הרייטינג, והוא מעדיף לשלב כוחות עם אחת הזמרות הוותיקות, המוערכות והאמיצות בישראל. בדואט זה אין אמירה פוליטית, אבל עצם שילוב הכוחות מהווה תשובה ניצחת לתרבות האינסטנט והרייטינג המשתלטת על חיינו.

לאחר מכן, מגיע השיר "היופי שלך מכאיב לכולנו". השיר אינו ממוען באופן ישיר, אבל לא קשה לנחש שהוא מוקדש לרעייתו, יובל שרף, שיופיה יוצא הדופן. השירה מבוצעת בצורה עדינה ומחמיאה. בהמשך, בשירים כמו "הקסם נגמר" ו-"איקאה", מתאר שבן דעיכה ושעמום בחיי נישואין, ומרמז כיצד החומריות הופכת תחליף לאהבה.

נינט טייב מצטרפת ושרה את אחד השירים, "מלכה לב שבור", ושובה את הלב. השיר מתאר אישה המעודדת את חברתה, וטוב עשה שבן שגייס את טייב לשיר מילים אלו, שגבר יתקשה לבטאן בצורה משכנעת.

במישור הפוליטי, שבן מקדיש שיר לראש הממשלה. גם כאן, הוא אינו מציין במפורש שמות, ואין כאן התייחסות ישירה או שפה בוטה. אבל יחד עם זאת, שבן מצליח לכוון ולפגוע. הוא לועג לדרך ההתנהלות, תוך שהוא קובע בעצב, שראש ממשלה לא בוחרים, ושאין ממש אפשרות לשנות את זה, בעיקר בגלל החינמון המלהיב את התומכים להמשיך ולסבול. שיר נוסף בעל נגיעות פוליטיות הוא "דיוטי פרי", שם מתוארות מתנות שקיבלו בנות זוג של גברים החוזרים מחו"ל. אצל כולן המתנות מפוארות, פרט לאשת החייל החוזר מחברון, אשר מקבלת את בן זוגה בתוך ארון. הביצוע העדין של השיר הזה, זועק חזק יותר מכיכרות מלאות.

התרגשות גדולה ביותר חשתי בשמיעת השיר לפני אחרון, "ילד עכשיו". הציפייה הייתה לשיר רומנטי ועדין על אודות הזוגיות המתוקשרת של שבן עם בת זוגו. במקום זאת, שבן מתאר את הגידולים שהתגלו אצל רבים מחבריו, ומסקנתו מהמגפה המשתוללת – צריך לעשות ילד, ועכשיו.

זו המסקנה העיקרית, בסופו של דבר, מהאלבום הזה. יש אומנם מצבים קשים רבים, וגם רגעי שבירה. אבל בסופו של דבר, תמיד יכול לצמוח מהם משהו חדש (ילד), שיפיח תקווה בלב ויאפשר להמשיך. זו התקווה בהתעוררות כל בוקר, ו-"תרגיל בהתעוררות" תורם לכך רבות.

יוסי ס.

להאזנה לאלבום באינטרנט:

shlomishaban.bandcamp.com

הרשימה פורסמה בגיליון השבוע של "זו הדרך"