שי ג'ינפינג: לפיתוח הסוציאליזם בעל המאפיינים הסיניים

שי ג'ינפינג, המזכיר הכללי של המפלגה הקומוניסטית הסינית, נשא נאום במפגש הלשכה הפוליטית לאחר הוועידה ה-18 (2012). מערכת "זו הדרך" תרגמה קטעים מתוך נאומו, שפורסם באנגלית בכתב העת 'קיושי' ב-2013.

ראשית, עלינו להבין כי הסוציאליזם בעל המאפיינים הסיניים הוא הניצחון הגדול ביותר שהשיגו המפלגה והעם, וזאת תוך השקעת מאמצים רבים וארוכים. הסוציאליזם בעל המאפיינים הסיניים מסמל עידן חדש של רפורמה ופתיחות, ולכן עלינו לשמור עליו.

שי ג'ינפינג באירוע לציון 70 שנה להקמת הרפובליקה העממית שנערך ביום שלישי האחרון בבירת סין (צילום: סוכנות הידיעות סין החדשה)

הוא נולד מתוך מצוקה של העם. מפלגתנו שינתה באופן עמוק את גורל האומה הסינית – אחת ולתמיד – וגאלה אותה מחיי עוני וחולשה. הציוויליזציה הסינית, שהיא בת יותר מ-5,000 שנה, זכתה סוף סוף להיות אומה עצמאית וחופשית.

שנית, עלינו להבין כי הסוציאליזם בעל המאפיינים הסיניים הוא שלם הגדול מסך חלקיו, והמורכב מדרכנו הפוליטית, מהתיאוריה המנחה אותנו ומהמערכת המפלגתית שלנו. הצלחתו של הסוציאליזם בסין תלויה במטרות שנציב לעצמנו, בטיב התיאוריות המנחות את הפעולות שלנו ובאופייה של המערכת הפוליטית הסוציאליסטית שאנו בונים.

כלומר, קיים קשר הדוק בין תיאוריה לפרקטיקה במובן זה: פרקטיקה מוצלחת של שלטון והנהגה תלויה בתיאוריות מקיפות ונכונות, ואלה צריכות להנחות את המערכות המפלגתית והמדינית בהתאם. הסוציאליזם בעל המאפיינים הסיניים הוא הדרך היחידה שלנו להשיג מודרניזציה סוציאליסטית בסין וליצור חיים טובים יותר לעם הסיני.

בחירה בדרך הסוציאליסטית משמעה לראות בפיתוח הכלכלי משימה עליונה. ועם זאת, חשוב לציין כי המערכת הסוציאליסטית בעלת המאפיינים הסיניים איננה מושלמת. היא איננה "בוגרת" מספיק ולא סיימה את התפתחותה עדיין. הסוציאליזם בעל המאפיינים הסיניים ממשיך להתפתח, ובהתאם גם המערכת המפלגתית שלנו צריכה להשתפר באופן מתמיד.

באחד מנאומיו החשובים, בסיור בדרום סין ב-1992, הצהיר דנג שיאופינג: "יעברו עוד 30 שנה לפחות עד שהמערכת שלנו תתפתח דיו, ותהא מוגדרת היטב בכל אחד מתחומי החיים". הוועידה ה-18 הדגישה את הצורך לתת עדיפות לבנייה מוסדית ולשיפור של המערכת הסוציאליסטית בעלת המאפיינים הסיניים. עלינו לפעול ליישום עקרונות אלה.

שלישית, עלינו להבין את מכלול המשימות, התכניות והעקרונות של מפעל בניית הסוציאליזם בעל המאפיינים הסיניים. סין נמצאת רק בשלב הראשוני של הסוציאליזם. עלינו לפתח כלכלית, פוליטית, תרבותית, חברתית וסביבתית את המערכת שלנו; והמשימה של הסוציאליזם בעל המאפיינים הסיניים היא להביא מודרניזציה סוציאליסטית ושגשוג אמיתי של האומה הסינית.

בתגובה לשינויים בתנאים המקומיים והבינלאומיים, לקדמה החברתית והכלכלית בסין ולציפיות חדשות של העם, החליטה הוועידה ה-18 של המפלגה לקדם מדיניות המודעת לקשיים בהם כרוך הפיתוח הכלכלי וקשובה יותר לצרכי העם. כל חברי המפלגה וכל האנשים, מכל הקבוצות האתניות השונות בסין, צריכים לעבוד קשה – כמו לב אחד ומוח אחד – במאמץ להשיג את המטרה הנכספת של בניית חברה מודרנית ומשגשגת.

רביעית, עלינו להבין את האתגרים העומדים בדרך להשגת ניצחונות נוספים לסוציאליזם בעל המאפיינים הסיניים. הסוציאליזם הוא רצונם של מאות מיליונים, ולכן עלינו לשמור על מקומו של העם במדינה ולוודא שהאנשים הם אדוני הארץ.

על הסוציאליזם לפתח וגם לשחרר כוחות יצרניים. כלומר, עלינו להמשיך בפיתוח הכלכלי, אך גם להיות מודעים לאתגר שעומד בפנינו: עלינו לייצר צורה של קדמה, בה העם נמצא תמיד בקדמת הבמה. אל לנו לזנוח את רוח הרפורמה והחדשנות בכל ההיבטים השונים של הממשל, ועלינו להמשיך בחתירה לשיפור עצמי. הוגנות וצדק הם הערכים הבסיסיים ביותר של המערכת שלנו. יש לזכור זאת.

חמישית, עלינו להבטיח שהמפלגה תהא ליבת המנהיגות של הסוציאליזם בעל המאפיינים הסיניים. ככל שהמפלגה תשמור על כוחה ועל קשריה ההדוקים עם העם, תהנה סין משגשוג ומיציבות, והעם הסיני יחיה בשלום ובאושר. התנאים המשתנים, הקדמה המואצת והציפיות הרבות של העם מאיתנו – מחייבים אותנו לבצע רפורמה גם באופן השליטה שלנו. כדי לנהל את המדינה בהצלחה, עלינו קודם כל לנהל את המפלגה בהצלחה. וכדי לעשות כן, עלינו לנהל אותה בקשיחות.

אידאלים מוצקים ומחויבות אמיתית לרוח הקומוניסטית הם עבור הקומוניסט המפתח להמשיך בדרכו. אמונה במרקסיזם ובנחיצות הסוציאליזם היא הנשמה הפוליטית של הקומוניסטים. במילים אחרות, אידאלים ומחויבות לדרך הם "אבות המזון" של הקומוניסטים, ובלעדיהם הם יסבלו מ"תת תזונה".

אלא שבמציאות, חברי מפלגה ואף פקידים בכירים מבצעים טעויות משום שאיבדו את דרכם ואת אמונתם ברוח הסוציאליסטית. כל חברי המפלגה חייבים ללמוד לעומק וליישם בפועל את התיאוריות של הסוציאליזם בעל המאפיינים הסיניים, ובייחוד לבחון את הקדמה בארצנו ממבט קומוניסטי. עליהם לנהוג ברוח המפלגה, להוות דוגמא לציבור ולחתור לערך העליון של מימוש הסוציאליזם בעל המאפיינים הסיניים.

חיזוק הקשרים בין המפלגה לעם ובין המדינה לציבור, יבטיח כי המפלגה תעמוד איתנה מול האתגרים שצופן העתיד. עלינו להשקיע מאמצים רבים בארגון האנשים, בתקשורת עמם, בחינוך הפוליטי שלהם ובשירותם. ובו בזמן, עלינו ללמוד מהעם בפתיחות רבה, לאמץ לעתים את ההסתכלות שלו, להישאר מחוברים אליו ולעמוד יחד איתו. עלינו לשאוב חכמה וכוח מהאנשים, לבצע צעדים פרקטיים כדי להתאים את מדיניות המפלגה לרצון העם, להיות קשובים לדאגות של האנשים וליצור עבורם חיים טובים יותר.

פיתוח הסוציאליזם בעל המאפיינים הסיניים הוא מטרה נעלה, ארוכת טווח ובעלת חשיבות היסטורית רבה. כל חברי המפלגה צריכים להיות עתירי סבלנות וחדורי מטרה כדי להמשיך בחתירה לעבר עתיד מודרני וסוציאליסטי בסין. עלינו לאחד ולהנהיג את כל האנשים בסין, מכל הקבוצות האתניות, במטרה להשלים את המשימות והאתגרים שעל הפרק, ובראשם – קידום המודרניזציה, איחוד המולדת ושמירה על שלום העולם.

אנו, כקומוניסטים, צריכים להוביל זאת. עלינו לגייס את כל הכוח והחכמה שברשותנו להשגת מטרה זו.

המאמר פורסם בגיליון השבוע של "זו הדרך" המוקדש ל-70 שנה למהפכה הסינית (עמ' 5 עד 10):

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2019/10/G39_2019.pdf