שיחה עם נועם חומסקי: אין מיטות בבתי החולים בגלל המדיניות הניאו-ליברלית

שבויה בביתי, כמו כל אחד מאיתנו, החלטתי לכתוב לפרופ' נועם חומסקי (פילדלפיה, 1928) כדי לדרוש בשלומו ועל מנת לשאול אותו, מה דעתו על המשבר הכללעולמי שפרץ בעקבות נגיף הקורונה ותגובות הציבור למגפה.

פרופסור נועם חומסקי נואם בעצרת בבוסטון (צילום: איל מניפסטו)

בימים האחרונים נפוצה השמועה לפיה הנגיף הופץ במכוון כדי לשרת אינטרסים כלכליים או גיאופוליטיים. בנקודה זו רציתי לשמוע את דעתו של חומסקי, שבמשך שנים היה לי הכבוד לתרגם את ספריו לאיטלקית. חומסקי קיבל את השיחה בסבר פנים יפות מביתו שבטוסון, ארה"ב, יחד עם אשתו ולריה, בעודו עסוק בעשייה מרובה – כדרכו.

חומסקי מספר שהוא מקבל מאות בקשות לריאיון מדי יום ושיומנו מלא עד להתפקע, חרף העובדה שהוא לא יוצא את ביתו, כמצוות הרופאים. "המצב בארה"ב הוא חמור, חמור מאוד. אינני סבור שיש גורם העומד מאחורי ההתפרצות ההמונית של הנגיף. נדמה לי שמדינות אסיה הצליחו להתגבר על עיקר הבעיה, אבל האיחוד האירופי הגיב באיחור רב".

מה דעתו על הנעשה בארצו? "התגובה בארה"ב, בראש ובראשונה של הממשל, היא מחרידה. המתקפה הניאוליברלית על הבריאות הציבורית גובה מחיר כבד מאוד. מיטות חסרות בכל בתי החולים בשם ה'יעילות הכלכלית' הניאוליברלית".

ובנוגע לממשל טראמפ? "רק לאחרונה השתנתה הגישה של הממשל. במשך שבועות טענו הנשיא דונלד טרמאפ וחתנו ג'ארד קושנר, יועצו הקרוב, שמדובר בדבר של מה בכך – 'שפעת קשה'. הם התכחשו לעומק הבעיה. אמצעי תקשורת ההמונים של הימין שכפלו את המסר עד אין סוף וכך מיליוני אזרחים המשיכו בחייהם כבשגרה ולא נקטו אמצעים בסיסיים כדי להתגונן בפני הנגיף הקטלני".

חומסקי מציע לקח שניתן להסיק כבר עכשיו, בעיצומה של הפנדמיה: "משבר הקורונה הוא ביטוי נוסף, דוגמא קטלנית, לכישלונה של כלכלת השוק. זה כישלון ניאוליברלי נוסף המתווסף לכישלון חמור לא פחות: משבר הסביבה. הממשלות, גם הממשל האמריקאי, ידעו מראש שגבוה הסיכוי להתפרצות פנדמיה בעלת ממדים עולמיים, אך לא עשו דבר. הממשלות הניאוליברליות לא מוכנות להתמודד עם חוליי החברה. תעשיות התרופות הגדולות אינן מוכנות להשקיע במחקר, פיתוח וייצור של תרופות האמורות לשרת קהלים של מיליונים – ושיעילותן הרפואית תלויה במחירן הנמוך. זה לא טוב לשורת הרווח. כך מתפשטת הקורונה כמעט באין מפריע".

ולנטינה ניקולי

הריאיון פורסם במקור ביומון הקומוניסטי האיטלקי "איל מניפסטו"

והוא עומד להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב