שיחה עם מייסם ג'לג'ולי: נעמת למען הנשים המוחלשות בחברה

מייסם ג'לג'ולי נבחרה במועצת חד"ש האחרונה (18.2) לראשות סיעת חד"ש בנעמת. לפני כן היא שימשה כראש מרחב המשולש הדרומי בנעמת. בראיון איתה לכבוד היבחרה ולקראת יום האישה הבינלאומי, ביקשתי ממנה שתספר לי קצת על התנועה שבה היא משמשת בתפקיד ההנהגה. נעמת, היא הסבירה, היא תנועת נשים עובדות ומתנדבות שפועלת מאז תחילת אמצע המאה העשרים על מנת לקדם את מעמד הנשים ולהיאבק על זכויותיהן. היא פעלה עוד בתקופת המנדט, ביישוב היהודי יחד עם ההסתדרות. בדומה להסתדרות, תחילה נעמת הייתה ארגון יהודי בלבד, ועם קום המדינה נשים ערביות הצטרפו אליו. בהמשך החליטו המפלגה הקומוניסטית וחד"ש להצטרף לנעמת ולהסתדרות, על מנת לאפשר ייצוג הולם לנשים עובדות ולנשים ככלל.

2017-03-08_193604

נעמת משתפת פעולה עם ארגונים פמיניסטיים נוספים, כמו תנד"י – תנועת נשים דמוקרטיות בישראל. ביום ו' (10.3) יערכו תנד"י וחד"ש, יחד עם עוד כמה ארגונים קטנים יותר את האירוע המרכזי בקלנסווה לכבוד יום האישה (ר' מודעה בעמוד 8). לפי ג'לג'ולי, הבעיה היא שאין ארגון גג שמחבר בין כל הארגונים הנשיים היהודייםערביים, והיא בעצמה פועלת בנעמת על מנת להרחיב ולחזק את שיתופי הפעולה עם ארגונים נוספים. במיוחד ארגונים בחברה הערבית – שאיפתה היא שבקדנציה הבאה נעמת תגדיר את שיתופי הפעולה הללו דרך חקיקה.

פמיניזם בחברה הערבית

שאלתי את ג'לג'ולי על הקשיים של המאבק הפמינסטי בחברה הערבית. היא סיפרה כי החברה הערבית היא חברה פטריאכלית ומסורתית בה קשה יותר לנשים להתקדם. תנועות איסלאמיסטיות שונות קוראות להחזיר את הנשים הביתה ולהוציא אותן מהמרחב הציבורי. בשנה האחרונה, מדגישה ג'לג'ולי, המרתון בטירה בוטל מפני שלא הסכימו שנשים ישתתפו בו; סרטים נחתכים בגלל תוכן "לא הולם" של נשים מתקדמות יותר. נשים רבות נפגעות בשל השמרנות הזו, ג'לג'ולי מספרת, ותפקידנו כפמיניסטיות הוא להיאבק בכך ולקדם את מעמד האישה הערביה, גם על ידי יצירת שיתופי פעולה עם גברים בעלי עמדות מתקדמות יותר. איננו רוצות לעמוד כנשים בלבד. נעמת מאמינה בשיתוף פעולה בין נשים וגברים על מנת להביא לשינוי מעמד האישה, שוויון בין גברים ונשים ובין כל האנשים ככלל.

ג'לג'ולי, כנציגה של נשים עובדות, מדברת על כך ששוק העבודה מפלה נשים – הוא מציב אתגרים רבים בפני ציבור הנשים ולא מאפשר להן להשתכר בכבוד. רק 30% מהנשים הערביות עובדות בהשוואה ל-80% מהנשים היהודיות. גם אצל נשים יהודיות ישנה אפליה חמורה – שכרם של הנשים נמוך ב-30% משכרם של הגברים. נשים ערביות בתוך הישובים הערביים מנוצלות במקומות עבודה, רבות מהן מועסקות מתחת לשכר המינימום, עובדות משרה מלאה ומקבלות 2000 ש"ח בחודש – ושכר זה יכול גם לרדת גם עד 700 ₪. הן מנוצלות גם בשעות עבודה מרובות ואינן מקבלות תנאים סוציאלים. מקורה של הפליה זו במדיניות ממשלתית מפלה וגזענית מכוונת הכוללת את התחבורה הציבורית הבעייתית ואת מצוקת הצהרונים והמעונות לאמהות העובדות, היעדר אזורי תעשייה בישובים הערביים. 40% מהנשים האקדמאיות לא מוצאות עבודה לאחר סיום הלימודים בתחום הכשרתם ולבסוף הן מובטלות או עובדות שלא בתחום הכשרתם, בשכר נמוך יותר. ההפליה הממוסדת הזו מפחיתה את אחוזי העבודה בחברה הערבית ומעלה את אחוזי העוני.

חד"ש ונעמת

לפי ג'לג'ולי, תפקידה של חד"ש בנעמת היא להביא את הארגון הגדול בישראל למען נשים, להיות פעיל בקידום זכויות הנשים באוכלוסיות המוחלשות ביותר בחברה – נשים ערביות, נשים אתיופיות, עובדות זרות ועוד. בין היתר, מדובר בקידום של חקיקה למען נשים, כמו החוק שמקדם הארגון כעת, שימנע מבתי דין רבניים לעסוק בעניינים שלא קשורים לדיני אישות.

סיעת חד"ש מנסה להגדיל את כוחה של נעמת ובהסתדרות ולפעול על מנת לקדם כמה שיותר נשים למוקדים משפיעים בתוך האיגוד המקצועי ובמקומות נוספים בתוך ההסתדרות. ישנה גישה, אומרת ג'לג'ולי, לפיה הגברים להסתדרות והנשים לנעמת. זו גישה שגויה. אמנם אין עדין מספיק נשים בהסתדרות, אך נעמת מקדמת נשים לתוך מועצות הפועלים בערים השונות ולתוך וועדי העובדים.

***

בשיחה עם מייסם ג'לג'ולי פגשתי אישה שמתמודדת עם מכשולים הניצבים בפניה כשאישה ערביה פמינסטית ואמא. של חברה שמסתכלת עליך, אם את אישה עובדת, פעילה פמינסטית בתור אמא ש"מזניחה" את ילדיה וכאישה לא מוסרית. אך למרות הקשיים, ג'לג'ולי, שכבר שנים רבות מקדמת פעילות ציבורית למען הנשים ולמען מטרות סוציאליסטיות, תוסיף לפעול במאבקה החשוב.

עמרי ברנס

פורסם בגיליון השבוע של "זו הדרך"