שוק חופשי: הממשל האמריקאי הלאים את בנק אינדימאק

 

הממשל האמריקאי הלאים אתמול (יום ו') את אינדימאק, בנק משכנתאות שנקלע לקשיי נזילות. זוהי הקריסה השלישית בגודלה של בנק בהיסטוריה של ארה"ב. לפי הערכות תעלה קריסה זו למשלם המיסים בין 4 ל-8 מיליארד דולר. על כך מדווח הבוקר העיתון הצרפתי "הומינטה". אינדימאק היה בנק משכנתאות וחיסכון משגשג מהגדולים במדינה. מדובר בהתמוטטות השלישית בגודלה בהיסטורית הבנקים בארה"ב.
 
 קריסתו של הבנק היא השנייה בהיקפה אחרי נפילת קונטיננטל אילינוי נשיונל בנק, אשר ברשותו היו נכסים בהיקף 40 מיליארד דולר בקירוב כאשר קרס ב-1984. נכון ל-31במארס היו ברשות אינדימאק נכסים בהיקף 32 מיליארד דולרים. אולם לפי גורמים רשמייםקריסתו עלולה להתברר לבסוף כיקרה בתולדות ארצות הברית.
 
 המשרד לפיקוח על הלוואת מוזלות דיווח כי העביר את פעילות אינדימאק לידי איגודביטוח ההפקדות הפדראלי, שכן אינו סבור שהבנק יוכל לעמוד בדרישות המפקידים. לקוחותאינדימאק הוגבלו במהלך סוף השבוע בסכומי הכסף שיכלו למשוך. כמו כן, הופסקו מיידית שירותים אחרים של הבנק, כמו בנקאות מקוונת ובנקאות טלפונית האמורים להתחדש במהלך השבוע."הבנק כשל היום בשלמשבר נזילות", כך לפי דובר מטעם הרשויות, ג'ון רייך. קריסתו של הבנק התרחשה במקביללדיווחים שהוכחשו על תוכניות הממשל להיחלץ לעזרתן של ענקיות המשכנתאות פאני מייופרדי מאק. מניות הבנקים הללו צנחו לשפל של 17 שנים ביום שישי.
 
גוף הפיקוח על הבנקים דיווח כי סגר את אינדימאק אחרי שלקוחות החלו למשוך סכומיםשל למעלה מ-1.3 מיליארד דולר מהבנק בעקבות הודעה שפורסמה ב-26 ביוני על ידי הסנטורצ'ארלס שומר ובה ביקש ממספר סוכנויות פיקוח כי ינקטו צעדים כדי למנוע קריסתאינדימאק.
 
הבנק צפוי להיפתח מחדש ביום שני תחת השם אינדימאק פדראל בנק, וההפקדות יבוטחובסכומים של עד 100 אלף דולר ללקוח. יצויין שפיקדונות בקרנות פנסיה שבידי הבנק אינם מובטחים. נכון ל-31 במארס היו ברשות הבנק הפקדות בהיקףכולל של 19 מיליארד דולר. לכ-10,000 מפקידים סכומים גדולים מהסכום המבוטח, בהיקףכולל של מיליארד דולרים. לקוחות בעלי כספים שאינם מבוטחים צפויים להתחיל לקבועפגישות להגשת תביעות, ביום שני. לפי יו"ר משרד הפיקוח הפדראלי, שילה בייר, ייתכןולא כל הלקוחות יקבלו את כספם בחזרה.
 
במהלך השבועיים האחרונים ניסה הבנק להרגיע לקוחות כי אינו קרוב לקריסה, אך ביוםשני שעבר, הבנק הודיע כי הפסיק לקבל בקשות להלוואות חדשות וכי הוא מתכנן לפטר 3,800עובדים, יותר ממחצית כוח העבודה. מדובר בקיצוצים הגדולים ביותר של כוח אדם בתולדותהבנק. במכתב לבעלי מניות, כתב יו"ר ומנכ"ל אינדימאק, מייקל פרי, כי הצעדיםהקיצוניים נעשו במסגרת הסכם עם הרגולטורים, וזאת בכדי לשפר את מצבה הפיננסי שלהחברה ולוודא שהבנק ישרוד את תקופת המשבר.