שופטי בג"ץ הכשירו את החוק האנטי-דמוקרטי המאפשר להדיח חבר כנסת מכהן

תשעה שופטי בג"ץ דחו אמש (ראשון) פה אחד את העתירות נגד חוק ההדחה, שמאפשר להדיח ח"כ מכהן. לפי החוק, תיקון לחוק יסוד הכנסת, מליאת הכנסת תוכל להדיח ח"כ שנחבר כחוק. נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות כתבה את פסק הדין ואליה הצטרפו שמונה שופטים נוספים. בדבריה היא מציינת שבחוק קיימת "פגיעה בזכות לבחור, בזכות להיבחר ובחופש הביטוי הפוליטי של נבחרי ציבור", אך הדגישה כי מדובר בעתירה מורכבת, שכן החוק שאותו הם נדרשו לבחון אינו חוק רגיל, אלא תיקון לחוק יסוד שההתערבות של בג"ץ בו היא מוגבלת. עד כה פסל בג"ץ תיקון לחוק יסוד במקרה אחד בלבד בשנה שעברה, בשאלת החוקיות של התקציב הדושנתי שנחקק באופן זמני. השופטים נמנעו מלדון בשאלה אם לבית המשפט העליון סמכות לפסול תיקון של חוק יסוד שאלה שעשויה להשפיע גם על התערבותם במקרה שתחוקק פסקת התגברות.

2018-05-28_201547

העותרים נגד חוק ההדחה בישיבת בג"ץ (צילום: אל אתיחאד)

בתגובה לדחייה, הארגונים שהגישו את העתירה, עדאלה והאגודה לזכויות האזרח, מסרו: "בג"ץ נכשל בתפקידו כמגן על המיעוט. בית המשפט הכפיף את זכויות האדם לרוב דורסני, שפועל בגלוי לסלק את חברי הכנסת הערבים מהכנסת. בג"ץ קבע כי החוק חל באופן שוויוני על כולם, למרות שברור לכל שהנפגעים היחידים מחוק ההדחה יהיו חברי כנסת ממפלגות המיעוט ובעיקר ערבים. בג"ץ בחר היום להפנות לחברי הכנסת הערבים עורף ולחשוף אותם לרדיפה הנובעת משיקולים ואינטרסים פוליטיים צרים של חבריהם. הארגונים ציינו בדאגה כי אין ספק שהפוליטיזציה שפשתה בהליכי הפסילה כל פעם לפני הבחירות תחול גם על הליכי ההדחה. אישור חוק ההדחה מעלה חששות כבדים לגבי המסוגלות של בג"ץ להגן על המיעוט בפני צעדי הממשלה".

ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש – הרשימה משותפת), הנמנה עם העותרים, מסר: "בג"ץ נכשל להגן על המיעוט הערבי מול חוק ההדחה שפוגע באופן דרקוני בחברי הכנסת הערבים והופך את זכויותיהם לכפופות לרודנות הרוב". הוא הוסיף כי "מטרתו של החוק היא רדיפת חברי הכנסת הערבים, שהם הנציגים הנבחרים של הציבור הערבי המקופח, וכן המשך מסע הדהלגיטימציה נגדם. בג"ץ בהחלטתו היום משאיר את חברי הכנסת הערבים לחסדי שכרון הכוח של הממשלה הזו וקורבן תמידי לעריצות הרוב".