שופטים בעליון מתחו ביקורת על העלאת אחוז החסימה

הרכב של תשעה שופטי בג"ץ דן אתמול (ראשון) בעתירה נגד העלאת אחוז החסימה בכנסת. בתגובה לטענתו של נציג הכנסת, לפיה מטרת העלאת אחוז החסימה היא שיפור המשילות, שאל השופט סלים ג'ובראן: "מתי המפלגות הערביות הקשו על המשילות? הבעיה במשילות היא אצל מפלגות הקואליציה". הוא הוסיף: "בעיני החוק מיותר". השופט ניל הנדל אמר: "גם אם זו לא מטרת החוק התוצאה שלו היא שמחייבים את כל המפלגות הערביות להתאחד. למה צריך חוק כזה?". לצד זאת, בפתח הדיון העלו השופטים את השאלה מדוע אף אחד מהמפלגות הערביות לא עתרה בעצמה נגד החוק. השופטת חיות שאלה את העותרים: "למה שהבוחרים הערבים לא יצביעו בשיעור יותר גבוה מ-50%? האם ציבור שבוחר להיות פסיבי בבחירות באמת יכול לבוא ולטעון להדרה?". בדיון השתתפות חברי הכנסת דב חנין (חד"ש) ואחמד טיבי (רע"מתע"ל).

2014-12-29_203439

השופט סלים ג'ובראן, יו"ר וועדת הבחירות המרכזית (צילום: אתר בתי המשפט)

השופט חנן מלצר שאל האם לא היה צריך לקבוע את העלאת אחוז החסימה בחוק יסוד ושאל האם אין מקום לשקול שתחילת החוק יהיה בכנסת הבאה.
עו"ד עאוני בנא מהאגודה לזכויות האזרח טען כי התיקון לחוק איננו חוקתי ואינו משרת שום תכלית ראויה ונועד מלכתחילה לפגוע בייצוג הערבי "איזו מפלגה בציבור היהודי נדרשת לקבל 30 אחוזים מהציבור בכנסת?" והעלה חשש כי המהלך יגרום לירידה בשיעור ההשתתפות בבחירות של הציבור הערבי, הנמוך ממילא. עו"ד בנא הוסיף כי "הדרך של המיעוט להתמודד עם המהלך הפוגעני הזה לא יכול להכשיר אותו". ח"כ חנין אמר בתום הדיון כי "המוקד מבחינתנו הוא לא הפגיעה בזכות להיבחר אלא הפגיעה בזכות הבוחר לבחור. גם אם הוא ערבי שתהיה לו יותר מאפשרות אחת לבחור".