שוטרים בברזיל שובתים בגלל הקפאת שכרם ובמחוז אחד נרצחו 100 בני אדם

לפחות מאה בני אדם נרצחו השבוע במחוז אספיריטו סנטו שבברזיל בעקבות שביתת המשטרה שהחלה לפני שישה ימים. כך מוסר הבוקר (שישי) הגרסה היומית המקוונת של השבועון "ורמליאו", ביטאון המפלגה הקומוניסטית. מושל המדינה, פאולו הרטונג, קרא לצבא הברזילאי גייס כוחות אוויריים ומשוריינים במטרה לסייע לחיילים המסיירים ברחובות בניסיון למנוע את הכאוס שנוצר. רוב האלימות התרכזה בעיר ויטוריה שבדרום המדינה. יצוין שעל פי חוקת ברזיל, חיילים לא יכולים להשתתף ב"השבת הסדר הפנימי" ונאסר על השוטרים לשבות.

2017-02-10_143651

נשות השוטרים מפגינות בכניסה לתחנת משטרה בעיר ויטוריה ובה 200 אלף תושבים (צילום: ורמליאו)

השוטרים בעיר פתחו בשביתה במחאה על תנאי עבודתם ועל שכרם שאינו עולה (חרף האינפלציה) מזה חמש שנים, וכנופיות הפשע ניצלו את ההזדמנות כדי לבזוז חנויות, להעלות אוטובוסים באש, ובאזורים מסוימים – לירות למוות בכל מי שמשוטט מחוץ לביתו. לשם השוואה, בשנת 2015 כולה היו במדינת המחוז שבה נמצאת ויטוריה כ-880 מעשי רצח. לפי חלק מהעדויות מספר הנרצחים בעיר בימים האחרונים גבוה בהרבה מ-52 – ועומד כבר על יותר מ-70.

על מנת לעקוף את החוק האוסר על שביתות, נשות השוטרים התגייסו והקימו מחסומים בפתח כל תחנות המשטרה. השוטרים שוהים בתוך התחנות מזה כשבוע ולדבריהם "לא מסוגלים לצאת בסיורים בערים". יצוין שהמושל הרטונג "הצטיין" בחודשים האחרונים במילוי הוראות הממשל המרכזי של הנשיא הימני מישל טמר וגרם לקיצוצים נרחבים בתקציב המחוזי במסגרת המדיניות הניאוליברלית של הממשלה. בין היתר, קיצץ בתקציבי החינוך, הרווחה והדיור; ולגבי המשטרה הודיע ששכרם של השוטרים לא יעלה בשנים הקרובות. עוד הקציב כמות מסוימת של דלק עבור כל ניידת משטרה. כך, שניידות הושבתו במהלך פעילותן בגלל שהדלק אזל. עוד נמסר כי משטרות ריו דה ז'ניירו וסאו פאולו שוקלות להצטרף למחאה.

"בעקבות המדיניות הניאוליברלית הקיצונית והקפאת הוצאות התקציב ל-20 השנים הקרובות, כפי שנקבע בחוק לפני שבועות אחדים, החינוך, הרווחה והבריאות של רוב תושבי ברזיל בסכנה. עתה גם הביטחון ברחובות נעלם", כתב פרשן "ורמליאו".