שודדים את עובדי החקלאות הזרים: ינכו 528 שקל משכרם בגין מגורים

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת אישרה אתמול (שני) פה אחד תקנות שהגיש משרד העבודה והרווחה, לפיהן מעסיק בענף החקלאות יהיה רשאי לנכות משכרו של עובד זר סכום חודשי של עד 228.20 שקל עבור מגורים הולמים שיספק לעובד, ועוד 300.10 שקל עבור הוצאות נלוות הכרוכות במתן מגורים נאותים כגון ריהוט, מצעים, תאורה, כיריים ומיזוג. סך הניכויים החודשיים המותרים משכר העובד עבור מגורים: 528.30 שקל. התקנות ייכנסו לתוקף מ-1 בחודש שלאחר יום פרסומן.

2017-07-04_223809

במהלך הדיון הסוער בתקנות, אמר יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו) "העלאת הסכום שהמעסיק רשאי לנכות עבור מגורים הולמים אמורה לאפשר תנאים טובים יותר עבור העובדים הזרים. אני חוזר ומתחייב כי במהלך מושב החורף נאשר תקנות המבטיחות הפקדת פיקדונות על ידי המעסיק עבור העובד הזר".

עו"ד מיכל תג’ר מעמותת "קו לעובד", אמרה בדיון: "זו העלאה מאוד משמעותית בניכוי משכר העובדים הזרים. יש עובדים שישנים באוטובוסים ובורות ביוב, ולא ראיתי אצל אף אחד מהם כיריים. עד הדיון על הפקדת הפיקדונות ימצאו סיבות לא להעביר איתו. בנוסף, מדוע שר העבודה והרווחה לא נועץ עם נציגי העובדים לפני שהגיש את התקנות?".

ארגון קו לעובד העביר לחברי הוועדה נייר עמדה ובו נכתב כי מניסיונם עובדים בחקלאות סובלים ממגורים בתנאים ירודים ורבים מהם משוכנים במבנים שלא נועדו מלכתחילה למגורי אדם – מחסנים ישנים, לולים, חממות וקונטיינרים של משאיות, פעמים רבות ללא אמצעי חימום או קירור, עם מטבחים מאולתרים ומסוכנים ומקלחות שאינן מוסדרות.

"התחשיב הכליל רכיבים אשר ידוע לנו, מביקורים תכופים בשטח, כי כלל אינם מהווים סטנדרט הניתן בפועל לעובדים, והתקנות אף לא מעלות – בהתאמה להעלאת הניכוי – את הסטנדרט הנדרש ממעסיקים" נכתב בנייר העמדה של קו לעובד, "כך, למשל, הוכללו בתחשיב מזגנים ודודי שמש, אשר אף הוגדרו בדברי ההסבר כ'הוצאה אפשרית'. כאמור, מביקורינו ידוע לנו כי עובדים רבים אינם זוכים למזגן ודוד שמש במגוריהם. התקנות מאפשרות לנכות מהם את עלות הרכיבים אשר כלל אינם נהנים מהם, ואינן מחייבות את המעסיק שניכה את הסכום הגבוה לתתם לעובדים". עוד ציינו, כי מדובר באפליית העובדים בחקלאות לעומת יתר העובדים הזרים בישראל בענפים אחרים, אשר מהם לא ניתן יהיה לנכות 200 שקל העודפים "בגין הוצאות נלוות".

תקנות אלו, המיטיבות עם החקלאים, אמורות היו להיות מוגשות בחבילה אחת עם תקנות אשר יורו להקים קרן אליה יופקדו כספי הזכויות הסוציאליות שמחויבים המעסיקים לשלם לעובדים, וכן כספי הפנסיה – ושאותם יוכלו העובדים למשוך עם עזיבתם את הארץ. זאת בין היתר בשל ההפרות הרבות של דיני העבודה בענף, בייחוד בתחום תשלום הזכויות הסוציאליות והפנסיוניות.

יצוין שמזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל ומראשי מרצ, ח"כ לשעבר אבשלום (אבו) וילן, הגדיר את ההחלטה שהתקבלה אתמול כ"הישג משמעותי לחקלאי ישראל".

 

נייר עמדה של קו לעובד המתנגד בתוקף לתקנות החדשות:
https://goo.gl/jujgLH