שוב ידיעות על העברת שגרירות ברזיל לי-ם; ח"כ תומא-סלימאן: צעד הרסני לשלום

בנו של נשיא ברזיל, חבר הסנאט אדוארדו בולסונרו, פתח היום (ראשון) משרד רשמי של לשכת הסחר בארצו – במערב ירושלים. המשרד יפעל בפארק תעשיות ההייטק בהר חוצבים אך לא ייחשב כנציגות דיפלומטית. עם זאת, הסוכנות לקידום הסחר וההשקעות בברזיל, הוא גוף הנהנה ופועל בחסות משרד החוץ במדינה.

גורמים מדיניים ציינו כי מדובר בצעד ראשון וחשוב מצידה של המדינה הדרום אמריקנית שיחסיה עם ישראל התהדקו מאז עלה הנשיא ז'איר בולסונרו הימני קיצוני לשלטון. בולסונרו הבטיח במהלך מערכת הבחירות להעביר שגרירות ארצו לירושלים, אך טרם מימש את כוונותיו. לפני שבועיים, בעת השקת מפלגתו הימנית קיצונית החדשה: "הברית למען ברזיל", הבטיח הנשיא כי "בקרוב" השגרירות תעבור מתלאביב לירושלים. "נגיע ליעד. זהו צעד סמלי, אך יש לו חשיבות גדולה עבור כל אלה המאמינים באל" הצהיר. יצוין שהמפלגה החדשה היא הרביעית שבולסונרו מייסד.

בימים אלה שוקלת באופן רציני גם הונדורס לפתוח נציגות בישראל. המהלך עשוי לצאת אל הפועל בתוך שבועות אחדים, אך תלוי בהחלטה פנימית של המנהיגות בהונדורס שעדיין בוחנת את הנושא.

שני מנהיגי הימין הקיצוני והגזעני: נתניהו ובולסונרו (צילום: לע"מ)

ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת) גינתה היום את כוונת בולסונרו להעביר את שגרירות ברזיל לירושלים וטענה כי זהו מהלך הרסני לשלום. לדבריה, "העברת השגרירות תהיה מהלך הרסני לשלום. אך שום מהלך כזה לא ישנה את העובדה שהכיבוש הוא פשע, ושהבירה הלגיטימית של המדינה הפלסטינית העתידית היא ירושלים המזרחית". עוד הוסיפה כי נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו בדומה לראש הממשלה בנימין נתניהו ולנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הם מנהיגים ימנים קיצוניים שמתייחסים למדינותיהם כעסק משפחתי".