שוב דיון על הענקת זיכיון לחברה אמריקאית להפקת נפט מפצלי שמש בשפלת יהודה

ביום שלישי הקרוב, 2 בספטמבר, יתקיים בוועדה המחוזית ירושלים הדיון השני בנושא התכנית להפקת נפט מפצלי שמן בשפלת יהודה. הדיון יחל בשעה 9:30 בבוקר והוא בא בהמשך לדיון שהתקיים לפני כמה שבועות והסתיים ללא הכרעה, אחרי כמעט 9 שעות ויכוחים. הוועדה המחוזית ירושלים קיימה לפני שלושה שבועות דיון בתכנית להפקת נפט מפצלי שמן בשפלת יהודה. לפני הדיון, התקיימה מחוץ לבניין הפגנה של כמה עשרות פעילי סביבה, בהם אנשי החברה להגנת הטבע, מגמה ירוקה וגרינפיס, ותושבים מיישובי שפלת יהודה, שמחו נגד התכנית. ההפגנה נמשכה גם לאורך הדיון עצמו.

2014-08-27_203918

פעילי גרינפיס הקימו מיצג מיוחד במחאה על הניסוי ההרסני בפצלי שמן. הפעילים הפגינו מחוץ לוועדה המחוזית של ירושלים שדנה באישור ובמיקום ניסוי פצלי השמן בשפלת יהודה.נמסר כי "אי סדרים וניצול ציני חמור של חוק ארכי מאיימים להפוך את תהליך אישור ניסוי פצלי השמן בשפלת יהודה למחדל גדול יותר מהולילנד.אסור לתת לזה לקרות!" (צילום: גרינפיס)

באותה ישיבה ארגון גרינפיס חדר למקום התכנסות הוועדה ופרס כרזה בגודל שלושה מטרים עליו נכתב "ניסוי פצלי שמן: זה מסריח כמו הולילנד". מחוץ לוועדה הציב הארגון מייצג גדול מימדים העשוי כולו מפסולת נייר ומתנשא לגובה שני מטרים. לדברי גרינפיס: "המייצג מאזכר את הפרויקט השנוי במחלוקת, שהטיל דופי בתפקוד ועדת התכנון והבנייה במחוז ירושלים". קואליציה רחבה, הכוללת שורה של ארגוני סביבה, בהם החברה להגנת הטבע, אדם, טבע ודין, מגמה ירוקה, גרינפיס ורשות הטבע והגנים, לצד שלוש מועצות אזוריות – מטה יהודה, לכיש ויואב, וכן תושבי האזור, מתנגדים לתכנית ומנהלים מאבק למען ערכי הטבע והנוף של שפלת יהודה.

את הדיון פתח משה דדון, ראש מועצת מטה יהודה, שאמר: "אנשים באים, משקיעים את מיטב כספם בהקמת בית באזור, ומישהו, מאינטרסים הזויים, מחליט להרוס להם את הבית. למה? כי הוא החליט לעשות ניסוי. אני מקבל טלפונים מחברי הוועדה המחוזית, מפוחדים, שאומרים לי כי הורו להם להצביע כך וכך. אז אני אומר לכם היום – אתם חייבים לעצור את הגחמות האלה, זה התפקיד שלכם. יש רגעים שבהם אתם חייבים להגיד – די! אני יודע על הטלפונים שקיבלתם, על הפגישות שזומנתם אליהם, אני יודע את הכול, אבל זה הרס של חבל ארץ, וכמו שידעתם לעמוד מול יוזמות שלי שהבאתי לוועדה, כי האמנתם בשטחים הפתוחים, תעמדו גם בלחצים של הימים האחרונים". גם ראשת המועצה האזורית יואב, מטי צרפתי הרכבי, הביעה את התנגדותה לתכנית ואמרה כי אחרי המצגת של החברה, היא יותר מודאגת מאשר הייתה בבוקר, לפני הדיון. "אין לנו ארץ אחרת, זאת ארץ התנ"ך וצריך לשמור עליה", אמרה הרכבי.

ארגון גרינפיס הציג טענות קשות כלפי חברת יו"ר החברה אפי איתם, ח"כ לשעבר וקבלן קולות של מפלגת הליכוד בהווה, שנפגש עם משרדי הממשלה השונים ועם ראש עיריית ירושלים במטרה להשפיע על החלטתם. נוסף על כך, הווארד ג'ונאס מבעלי ג'יני, תאגיד הגג האמריקאי של החברה בראשה עומד איתם, תרם כסף לשר האנרגיה לשעבר לנדאו, שחתם על תקנות מעודכנות לחוק הנפט שסוללות את הדרך להפקת פצלי שמן בדרך עוקפת חוק תכנון ובניה. ד"ר יונתן אייקנבאום, מומחה לפוליטיקה סביבתית מארגון גרינפיס, מסר כי: "התכנית של חברת IEI ושל היו"ר שלה, אפי איתם, מסכנת 238,000 דונם של שטחים ייחודים בשפלת יהודה, מהם מתכוונת חברת IEI  להקיז נפט. אף מדינה אחרת אינה מעוניינת להפיק נפט מפצלי שמן, אז למה דווקא בישראל? דווקא כשמאגר האנרגיה הגדול ביותר של ישראל הוא השמש החלטתם שאתם מפיקים אנרגיה יותר מזהמת מפחם. האיום איננו רק על שפלת יהודה אלא על ישראל כולה, על רמות זיהום אוויר, פליטות גזי חממה ומשאבי המים".

יהושע שקדי, המדען הראשי של רשות הטבע והגנים: "יש באזור שפלת יהודה עושר אדיר של מינים, הכול מתרכז פה, המגוון הביולוגי הגדול ביותר בישראל. שטח כזה, כדי שיחזיק מגוון ביולוגי גדול ורחב כזה, צריך להיות גדול, רצוף ומחובר, עם מעט הפרעות סביבתיות. האם זה באמת האזור להקים בו שדה ענק של קידוחים? במידה ויהיו בו קידוחים, האזור הזה כבר לא ייראה אותו דבר. השטח הזה לא יכול לסבול את זה ולכן צריך להתנגד לכל הפרויקט ומכאן שהפיילוט מיותר".

יצוין שאמש (שלישי) גילה "העין השביעית" שחברת אנרגיה המבקשת לקדם פרויקט כרייה שנוי במחלוקת שילמה לאתר החדשות nrg כדי לפרסם נתונים מוטים באופן שיסייע לה במאמציה השתדלניים. החברה, שמנהלת בשנים האחרונות קמפיין שתדלני בניסיון לקבל אישור לכריית פצלי שמן בשפלת יהודה, עומדת מאחורי כתבה שיווקית שהתפרסמה באתר מקבוצת "ישראל היום". על הרשימה חתום כתב המדע והעורך אסף גולן.

עוד בנושא:

http://www.greenpeace.org/israel/he/news/iei-lab-mouse