שוברים שתיקה על המתנה הנוספת שליברמן העניק למתנחלים בחברון: הפשע משתלם

שר הביטחון אביגדור ליברמן מקדם הקמת בניין דירות חדש מעל השוק הסיטונאי בחברון. לפי הודעת משרד הביטחון שפורסמה בשבוע שעבר מדובר "בקרקעות שהיו בבעלות פרטית של תושבים יהודים לפני קום המדינה".

לפי ליברמןהפרויקט התעכב במשך שנים "נוכח קשיים משפטיים". הוא לא ציין מה היו אותם קשיים, אך אמר כי לאחרונה גיבש היועץ המשפטי למערכת הביטחון, עו"ד איתי אופיר, "חוות דעת משפטית המאפשרת לראשונה קידום של הליכי בנייה במקום". לאחרונה הודיע שר הביטחון על אישור סופי של מתחם נוסף במוצב מתקנים של צה"ל, שקידומו החל בטרם נכנס לתפקיד.

2018-11-03_210535

בתגובה מסר ארגון "שוברים שתיקה" ש"השר הביטחון ליברמן העניק עוד מתנה למתנחלי חברון, אחת ההתנחלויות האלימות ביותר בשטחים: קידום הקמתו של בניין חדש מעל לשוק הסיטונאי בחברון".

בהתייחסו לאמריה של ליברמן לפיה המעשה הנפשע "התאפשר לאחר שמשרדו התגבר על wקשיים משפטיים' – הוא בחר שלא להרחיב בנושא, אך הקשיים המשפטיים, לדברי שוברים שתיקה הם רבים.

ב-2001, לאחר שמתנחלים הרסו את שוק הפירות בחברון, סגר צה"ל את השוק לפלסטינים ויהודים. זה לא מנע מתשע משפחות מתנחלים לפלוש לשוק באותה שנה. לא רק שהצבא סירב לפנות אותם, קצת אחר כך הוא העניק רק למתנחלים אישור להיכנס לשוק. האלימות משתלמת.

בעלי החנויות הפלסטינים עתרו לבג"ץ, ובתגובה הסביר הצבא ש"אי אפשר לפנות את המתנחלים עכשיו, לא כשצריך את כל כוח האדם להתמודד עם האינתיפאדה השנייה. ב-2004 שאלו השופטים שוב מדוע לא מפנים את המתנחלים. תשובת הצבא? כרגע העיר רגועה ופינוי עלול לגרום לתסיסה. במלים אחרות, אי אפשר לפנות את המתנחלים כשהשטח בוער ואי אפשר לפנות אותם כשהשטח רגוע".

בג"ץ לא השתכנע וקבע שיש לפנות את הפולשים. למרות שהחלו בתגובה מהומות אלימות של מתנחלים, כמה ימים לפני הפינוי נטשו המתנחלים את החנויות. איך זה קרה? העיתונאי עמוס הראל חשף שהמתנחלים חתמו על הסכם עם יאיר גולן, אז מפקד אוגדת איו"ש. "זוכרים אותו? זה ש"אם תרצו" החליטו להשוות למשתף פעולה עם הנאצים. גולן הבטיח למתנחלים שאם הם יתפנו בשקט, הוא יתיר להם לחזור אחר כך. החשיפה חיסלה את ההסכם, והמשפחות לא חזרו".

ומה לגבי הסוחרים הפלסטינים שפלשו לחנויות שלהם? 17 שנה מאז שמתנחלים הרסו את שוק הפירות, 12 שנה לאחר שהתפנו המתנחלים מהחנויות, הסוחרים הפלסטינים עדיין לא רשאים להיכנס לחנויות שלהם. עכשיו שר הביטחון מעניק לאותם מתנחלים את האזור במתנה. עבור ליברמן, קשיים משפטיים הם שלטון החוק. ככה זה בחברון. הפשע משתלם.