שגרת כיבוש גם בימי קורונה: חיילי צה"ל ממשיכים במעצרים ופשיטות לבתים בגדה

גם בימי משבר הקורונה, ממשיך הצבא לקיים את שגרת הכיבוש האלימה ברחבי הגדה המערבית. על פי הנתונים שפרסם בצלם, בין ה-1 במארס ל-3 באפריל האחרון, כוחות הביטחון פשטו על מאה בתים בגדה המערבית, ועצרו במהלך פעולות אלה 217 בני אדם, 16 מהם קטינים. 40% מהעצורים ו-60% מהקטינים נעצרו בין ה-12 במארס ל-3 באפריל, לאחר שישראל והרשות הפלסטינית החמירו את ההגבלות על התנועה בגדה.

תחקירני בצלם תיעדו פשיטות ליליות על 12 דירות, בהן חיות ארבע משפחות גרעיניות ומשפחה אחת מורחבת. בכולם החיילים פרצו בכוח לבתים, כשהם מעירים את כל בני המשפחה משנתם. בחלק מהבתים הם אף כלאו את כל בני המשפחה באחד מחדרי הבית, בעת שהפכו את תכולת החדרים הנותרים. בחלקם נמשכה הפשיטה כשלוש שעות.

לדברי בצלם "כניסה, אלימה ממהותה, של חיילים חמושים לבית משפחה באישון לילה מעוררת – תמיד – פחד ובעתה. אלא שבימים אלו מתווספת לחרדה 'השגרתית' גם חרדה נוספת, ייחודית לימים אלו: החרדה מפני הידבקות בנגיף קורונה, כתוצאה מכניסה של זרים לבית המשפחה ושהותם שם משך זמן ממושך. חששות אלו אינם פוקעים עם צאת החיילים מהבית ומוסיפים ללוות כל משפחה שכך פרצו לביתה – הן ביחס לבני הבית, והן ביחס לבני המשפחה שנעצרו ונלקחו מביתם. העובדה שהצבא, כתמיד, אינו טורח ליידע את המשפחות על מקום הימצאם של יקיריהן או לכמה זמן יוחזקו, מעצימה את החששות".

עוד על מעצר פלסטינים בגדה המערבית בעת משבר הקורונה:

https://www.btselem.org/hebrew/video/20200416_israel_continues_arrests_and_raids_during_coronavirus_pandemic#full