שגרירות ארה"ב ניסתה לקרם את עסקי הגז של נובל אנרג'י בקרב… החכ"ים של הרשימה המשותפת

שגרירות ארצות הברית בישראל פנתה דווקא לחברי כנסת של הרשימה המשותפת והביעה תקווה שהכנסת תאשר את מתווה שוד הגז שהציג ראש הממשלה, בנימין נתניהו. חברי כנסת מהרשימה המשותפת אישרו בשיחה עם "הארץ" שאכן התקבלו פניות טלפוניות ואחד מחברי הרשימה אף קיבל מסרון. בהודעה נכתב שבשגרירות "מביעים תקווה" שחברי הכנסת יאשרו את סוגיית הגז. עוד נכתב כי אישור המתווה יעזור לישראל לספק בעתיד גז לירדן וגם לפלסטינים.  חברים בסיעה אמרו כי הם הופתעו מעצם הפנייה ומהמעורבות האמריקאית בסוגיה הזו. הנושא אף עלה לדיון קצר בישיבת הסיעה שהתקיימה אתמול (שני) בצהריים בכנסת. בכל מקרה החכ"ים החליטו בסופו של דבר להצביע נגד המתווה. ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת) אישרה בריאיון ששודר בצהריים ברשת ב' את המקרה חמור. היא גינתה בכל תוקף את ההתערבות האמריקאית:"למען האינטרסים הפרטים של בעל הון המשולבים היטב באינטרסים של חברה רב-לאומית אמריקאית. אנו רוצים שהגז ישרת את כל אזרחי מדינת ישראל ולאו דווקא קומץ בעלי הון".

2015-06-30_212954

השר סילבן שלום ואיש העסקים יצחק תשובה באסדת הקידוח תמר (צילום: חברת דלק)

בשבוע שעבר נחשף כי שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי, החזיק מניות של התאגיד האמריקאי בשווי 500 אלף דולר עד מיליון דולר. המידע נכלל בהצהרת ההון שלו וחזקה זו מעוררת דאגה לנוכח מעורבותו של קרי בשוק הגז הישראלי במשך השנתיים האחרונות — החל בקידום עסקת ייצוא הגז ממאגר לווייתן לירדן ולמצרים, וכלה בהתערבותו החריגה בסוגיית ההימשכות של ההליכים הרגולטוריים בישראל. פני כשבעה חודשים טלפן קרי אל ראש הממשלה והביע "דאגה מפני אי הוודאות הרגולטורית בישראל". חר החלטת הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דייויד גילה, לסגת מהסדר הפשרה המינורי שגיבש מול מונופול הגז של דלק ונובל אנרג'י.

 

ח"כ חנין: הפסד לנתניהו ולתשובה בכנסת

 

יצוין ההצבעה על מתווה הגז שהייתה אמורה להתקיים הלילה נדחתה למועד לא ידוע. מלשכת נתניהו נמסר כי ראש הממשלה הנחה לפרסם את מתווה הסדר הגז לציבור בתוך זמן קצר (ר' ידיעה על הנושא באתר), מיד עם השלמת הניסוח המשפטי ולאפשר דיון ציבורי מקיף על כל חלקי המתווה. נתניהו החליט לדחות את ההצבעה על העברת סמכויות שר הכלכלה לממשלה בנושא הגז. לדברי ח"כ חנין, הורדת הנושא מסדר היום של מליאת הכנסת, הלילה, מהווה "הפסד ליצחק תשובה ולנתניהו, ניצחון לציבור ולמחאה: אין לממשלה רוב בכנסת כדי להעביר את שוד הגז בהצבעה הלילה ולכן בוטלה ההצבעה! למי שחשב שביבי הוא כל יכול ולמי שחשב שאת הטייקונים אי אפשר לנצח – הנה ההוכחה שגם אנחנו מסוגלים. חשוב להבין שביבי הפסיד הלילה בנושא שהכי חשוב לו, אחרי שהשקיע מאמצים בלתי נלאים כדי לגרום להחלטה לעבור. אז אומנם זה לא סוף הדרך, והמאבק נגד שוד הגז עוד ארוך, אבל אנחנו בהחלט יכולים וצריכים לרשום לעצמנו ניצחון חשוב הלילה".

 

היום נמסר כי מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, מחבר דו"ח על מדיניות הממשלה בעניין הגז. כך חשף מנכ"ל משרד מבקר המדינה, אלי מרזל. המנכ"ל אמר את הדברים בישיבה מיוחדת של הוועדה לביקורת המדינה בנושא הפקת הגז הטבעי, וחשף כי הדוח יעסוק במדיניות הממשלה ומשרד האנרגיה ותיאום הפעולות בין המשרדים השונים. טיוטת הדו"ח תועבר למבוקרים בשבועות הקרובים. לדברי מרזל, הממצאים המסתמנים הם כי "קיים ריק שלטוני בהסדרה של התחום, שיפגעו בתחרותיות ובמחיר".