שבתו 1200 העובדים המקומיים בנציגויות ברחבי העולם; הסכם ראשון ב-UPS ישראל

1200 העובדים המקומיים הישראלים (עמ"י) בכ-102 נציגויות ישראל בעולם שבתו אתמול (רביעי) במחאה על תנאי שכרם הקשים, שלטענתם לא השתנו ב-60 השנה האחרונות. עמ"י הם הרוב המכריע בנציגויות, ומשמעות השביתה שלהם היא שלמעשה לא ניתנו שירותים במרבית הנציגויות. לפני כארבע שנים התאגדו עמ"י ברחבי העולם והכריזו על סכסוך עבודה נגד המדינה ומשרד האוצר, במטרה לשנות את תנאי העסקתם ואת שכרם. אף שהפערים מול משרד האוצר אינם גדולים, המו"מ עדיין תקוע.

2017-04-06_203645

עובדי עמ"י בלונדון בעת מחאה על תנאי השכר (צילום: ועד עובדים)

לפני כחודש עובדי משרד החוץ עמדו לפתוח בשביתה כללית בשל שחיקה בשכרם ולאור הסחבת במו"מ מול האוצר. זאת עקב יישום מודל שכר חדש ותוך הפרת ההסכם עליו חתמו. הוועד הודיע לעובדים שהמשרד ייסגר משרד החוץ וכך גם 102 הנציגויות שלו בחו"ל. "אנו נותנים התראה זו על מנת למנוע מבוכה בעת ביצוע לוח העבודה, שיקבל תפנית קיצונית בהתראה קצרה ביותר", כתב ועד העובדים במברק שהעביר לכלל העובדים בארץ ובחו"ל. כמו כן נכתב כי "מדובר בקו מתלהם ובלתי הגיוני הגורם להסלמה מיותרת בתחום יחסי העבודה במשרד החוץ. אנחנו, עובדי משרד החוץ, לא נוכל להסכים עם סגנון זה".

יצוין שאתמול נחתם, לראשונה, על הסכם עבודה קיבוצי בין ההסתדרות לאו. פי. אס. אי (שינוע בינ"ל) בע"מ קבלן השירות המורשה של UPS בישראל. חברת UPS הינה ענקית שילוח בינלאומית בבעלות אמריקאית הפועלת בישראל באמצעות קבלן מקומי – חברת או. פי. אס. אי )שינוע בינ"ל) בע"מ. בישראל מועסקים בחברה כ-800 עובדים. תוקף ההסכם שנחתם הינו לשלוש שנים.

  ההסכם כולל שורה ארוכה של סעיפים והסכמות המביאים לשיפור משמעותי בתנאי שכרם והעסקתם של העובדים. כך למשל נקבע כי העובדים יקבלו במהלך שנות ההסכם העלאות שכר של עד 5%, בהתאם לשכר ולוותק. במקביל ועם חתימת ההסכם, יקבלו העובדים מענק חתימה דיפרנציאלי.

כחלק מההסכם נקבע לראשונה כי לעובדים שישלימו שלוש שנות העסקה בחברה תיפתח קרן השתלמות, וכי כל העובדים המועסקים בתפקידי שליחים ייהנו מתשלומי אש"ל יומיים. לצד זאת כלל העובדים יקבלו לראשונה מדי שנה קצבת ביגוד, וסכום תלושי השי לחגים יועלה. הצדדים אף הסכימו על קיבוע והסדרה תקציבית של פעילות הרווחה בחברה במועדים ובחגים שונים. הורים לילדים עד גיל שנתיים יקבלו יום הצהרה בשנה בתשלום מלא

ההסכם מעניק לעובדים ביטחון תעסוקתי, כאשר הוא כולל מנגנון המסדיר פיטורי עובדים בחברה (אם יהיו כאלה) בשיתוף ותוך הענקת משקל לדעת נציגות העובדים. הסכמות נוספת שעוגנו בהסכם נוגעות לסעיף ההפרשות הפנסיוניות, ובו נקבע כי עובדי החברה ייהנו מההפרשה המקסימלית בסעיף פיצויי הפיטורים. עוד הוסכם כי תינתן עדיפות לעובדים קיימים בתהליכי איוש משרות בחברה.