שביתות והפגנות של נהגי התחבורה הציבורית ומורי תכנית שלבים

איגוד הנהגים בתחבורה הציבורית המאוגדים בכוח לעובדים הודיע כי ישבתו ביום חמישי בחברות אגד תעבורה וסופרבוס למשך יממה. כ-2,000 הנהגים מוחים על היעדר ותק ענפי, סירוב המדינה להכיר בעיסוק של נהג האוטובוס כמקצוע ופערי השכר בין חברת אגד לשכר הנהגים בחברות האחרות. ביום השביתה בשעה 11:00 צפויים הנהגים להפגין בקריית הממשלה בתל-אביב בצומת הרחובות קפלן ובגין.

2018-06-19_202958

"אנחנו נהגי הקבלן של התחבורה הציבורית", מסר ראיד משעל, יו"ר וועד העובדים באגד תעבורה. "נהגים שעובדים 20 שנה רואים את הוותק שלהם נרמס , והם מתחילים מאפס בכל פעם שמוחלף זכיין. איזה מסר שולח משרד התחבורה לנהגים?".

"קשה להאמין, אבל במקצוע כל כך ותיק, ביטוח לאומי לא מכיר במחלות מקצועיות ייחודיות בענף כל כך קשה ואין הכרה באובדן כושר עבודה מקצועי. נהגים סובלים מבעיות גב, או בעיות בדרכי השתן בשל מאמץ של 12 שעות נהיגה ביום, והביטוח הלאומי מסרב להכיר בכך במחלות מקצוע", הוסיף תם פרומוביץ, ראש ענף התחבורה בכוח לעובדים. "האטימות הזו קיימת גם בלשכות התעסוקה – נהג מפוטר ישלח לעבודה אחרת. אין חובה להעסיקו במקצועו, רק משום שהמקצוע לא מוכר ע"י המדינה. זו לאקונה שיש לתקן".

עוד מוחים הנהגים בעקבות הודעת משרד התחבורה  כי בכוונתו להעלות את שכר נהגי אגד ל-43.50 שקל בשעה, החל ממשכורת חודש יוני. החלטה זו מתעלמת לדבריהם מכמחצית מ-12,000 נהגי התחבורה הציבורית באוטובוסים המועסקים בחברות הפרטיות.

"התעקשות משרד התחבורה לראות בנהגים בחברות הפרטיות כנהגים שקופים איננה ברורה",  הדגיש הארון שובש, יו"ר ועד העובדים של סופרבוס. "המשרד יודע היטב שחסרים היום 3,500 נהגים, מהיכן יגיעו הנהגים הללו? אל האלימות הגואה כלפי נהגים, ואל הדרישה לתפקד כאנשי שיווק (למכור כרטיסי רב-קו), מאבטחים וסדרנים מצטרפת גם תקרת שכר מפלה. הענף בקריסה והמשרד אדיש".

השביתה תתחיל בשעה 5:00 בבוקר ותכלול מספר קווים בירושלים, נתניה, בית שמש, עפולה, יקנעם, חניון שפירים, מגדל העמק, בית שאן ומספר התנחלויות בשטחים הפלסטינים הכבושים.

יצוין שמחר (רביעי) בשעות הבוקר יפגינו מורי "תכנית שלבים" של משרד החינוך מול מטה המשרד בתל-אביב, רחוב השלושה 2. עוד הם צפויים לקיים שביתה בת יממה, השנייה תוך שבועיים. גם מורי שלבים חברים בכוח לעובדים והם דורשים ביטחון תעסוקתי, תוספות שכר ושיפור תנאי העבודה.