שביתות בכלל ביטוח ובחברת ההיי-טק שורקומפ; סכסוכי עבודה במזרחי-טפחות ובסופרבוס

עובדי חברת ההייטק שורקומפ (Surecomp) בכפר סבא פתחו הבוקר (רביעי) בשביתה ואתמול הוכרזו סכסוכי עבודה בבנק מזרחיטפחות ובחברת התחבורה הציבורית סופרבוס. העובדים, המנהלים משא ומתן זה יותר מחצי שנה, הגיעו להסכמות ברוב הנושאים אך בשל גרירת רגליים של ההנהלה, חתימת ההסכם מתעכבת. "העובדים דורשים מההנהלה לנהל משא ומתן אינטנסיבי לחתימת הסכם קיבוצי. כל עוד לא ייחתם הסכם העובדים ישבתו בכל יום ראשון ושלישי עד להודעה חדשה!", נמסר מנציגות העובדים.

2017-06-14_195021

משרדי חברת ההייטק שורקומפ שבכפר סבא הבוקר: העובדים פתחו בשביתה (צילום: ועד עובדים)

עובדי שורקומפ, חברת בת של יעל תוכנה, התאגדו בספטמבר 2015 בארגון כוח לעובדים. הנהלת החברה הכירה ביציגות הארגון והחלה במשא ומתן לקראת הסכם קיבוצי. העובדים בחרו להתאגד לאחר שכעשרה מעובדי החברה פוטרו לפני שנתיים. החברה, שהוקמה ב-1987 ומעסיקה כ-120 עובדים, היא ספקית תוכנה בתחום פיתוח פתרונות פיננסיים כוללים בתחום הבנקאות הבינלאומית והשירותים הפיננסיים.

כמו כן, כ-4,000 עובדי קבוצת כלל ביטוח יפתחו בשביתה כללית החל מיום ראשון הקרוב במחאה על חוסר ההתקדמות במו"מ להסכם קיבוצי חדש בחברה. במסגרת השביתה לא יינתנו באופן גורף שירותי החברה השונים לרבות קבלות קהל וטיפול בפניות באמצעות מוקדי שירות הלקוחות. כמוכן, לא יינתן שירות למעסיקים, לא יישלחו דוחות, מכתבים ומסמכים אל הלקוחות ולא יבוצעו פעולות השקעה הקשורות לכספי העמיתים. סוכנים לא יוכלו להנפיק פוליסות של החברה ולא יתאפשרו פדיונות של כספי פנסיה. בחודש מרס פתחו העובדים בשביתה ליום אחד, בעקבותיה הושג הסכם ביניים שהסדיר את שכר המינימום בחברה ואמור היה להחזיר את הצדדים להידברות מרתונית להסכם קיבוצי חדש ומלא, במקביל להסכמה לשקט תעשייתי בחברה. אולם לטענת העובדים, מאז הסכם הביניים לא חלה שום התקדמות בנושאי הליבה וכמעט שלא התקיימו פגישות מו״מ בין הצדדים, למרות בקשות הוועד ונכונותו.

כאמור, אתמול הוכרזו שני סכסוכי עבודה. מועצת העובדים בבנק מזרחי טפחות הכריזה על סכסוך עבודה. הרקע לסכסוך הוא העובדה שלא נחתמו בין ההנהלה לבין העובדים הסכמי שכר לשנים 2017-2016. כמו כן, גם לגבי השנים 2015-2005 לא נחתמו בין הצדדים הסכמי שכר, ולגבי תקופה זו מתנהלת בוררות שהגיעה לשלב הסופי מוקדם יותר השנה, ומי שממונה על הליך הבוררות הוא השופט בדימוס אשר גרוניס.

בהודעה שפרסם ועד העובדים בבנק בראשותו של דני דהן, צוין כי לצד העובדה שלא נחתמו הסכמי שכר כבר מעל לעשור, הרי שהנהלת הבנק והדירקטוריון ראו לנכון לאשר הכפלת של שיעור חלוקת הדיבידנד (מ-15% ל-30%).

סכסוך העבודה נוגע לכ-4,300 עובדים בבנק ששכרם הבסיסי איננו מתעדכן כבר מעל לעשור. שכר הבסיס הוא רכיב אחד מתוך שכרו של עובד בבנק, והוא מהווה לערך עד כ-40% מהשכר. על שכר הבסיס ישנן תוספות שונות כמו בונוסים, הטבות ומנגנון "טייס אוטומטי". כך, מנגנון הטייס האוטומטי עומד בבנק על תוספת שנתית בשיעור שבין ל-1.5% ל-4% משכר הבסיס, בהתאם לוותק העובד ודרגתו.

דהן מסר כי "ועד העובדים הגיע למו"מ עם לב פתוח ומתוך כוונה לשיתוף פעולה מלא ונטול פניות. כמו כן נענה לבקשת ההנהלה לדון תחילה בסעיפים הנלווים ולדחות את המו"מ על תוספות השכר. להפתעתנו, כשהגענו לדון בתוספות השכר, דרשה הנהלת הבנק לדון גם על דרישותינו בבוררות הכלכלית. התרענו והזהרנו כי נושא כל כך כבד (שכבר התנהל עליו מו"מ שנמשך שנים ועבר גם הליך של שני גישורים ללא הצלחה) יביא לפיצוץ המו"מ. ההנהלה התעקשה והניחה על שולחן הדיונים הצעה בלתי מספקת (בלשון המעטה) וביקשה 'לקנות' את הבוררות הכלכלית בנזיד עדשים."

ועד העובדים של חברת התחבורה הציבורית סופרבוס המאוגדים בכוח לעובדים הכריז על סכסוך עבודה. העובדים מוחים על סירובה של הנהלת החברה למרבית דרישותיהם במסגרת המו"מ המתנהל בין הצדדיים מאז חודש מארס. כמו כן, העובדים טוענים כי הם מתנגדים לדרישת ההנהלה לחתימה על הסכם ל-14 שנה (!) וכן התעלמות ההנהלה מהפרות של חוק העבודה והמנוחה הקיימים בחברה ומתקלות בטיחות חמורות עליהם התריעו העובדים. אם לא יושג כעת הסדר יוכלו 800 העובדים יוכלו לפתוח בשביתה בעוד שבועיים

חברת סופרבוס מפעילה מאז 2009 את אשכול בית שמש ופרוזדור ירושלים (כ-9 מיליון נוסעים בשנה) ומאז מארס 2014 את המכרז להפעלת אשכול "העמקים" של משרד התחבורה, אשכול הכולל את יישובי עמק יזרעאל, יוקנעם עילית, עמק בית שאן, טבריה, דליית אל כרמל, עוספייה עפולה והסביבה.

מוועד העובדים נמסר כי במסגרת המו"מ ביקשו העובדים לשנות את תנאי העסקתם שהם לדבריהם מהנמוכים בענף: נסיעה של שעה, מוגדרת כארבעים דקות בלבד ומתוגמלת בהתאם. הנהגים חייבים לעבוד ב"פיצולים" מבלי לקבל תשלום על השעות הריקות שביניהם ולבסוף אין כל הגדרה מתי מסתיים יום עבודה. כן מסרבת ההנהלה לדרישות להעלאת שכרם הנמוך של עובדי המשרדים ונהגי ההיסעים

לצד הדרישות הכלכליות, מסרבת ההנהלה להתייחס לטענות העובדים בדבר הפרות של שעות העבודה והמנוחה של נהגים: "יצאנו למאבק הזה בכדי לשפר את תנאי ההעסקה של העובדים, וגילינו שאנחנו נאבקים על ביטחוננו וביטחון הנוסעים", מסר הארון שובש, יו"ר וועד העובדים, "תנאי ההעסקה הירודים יוצרים חוסר תמידי בנהגים ואיתו לחץ על הנוסעים לעבוד ללא הפסקות. מדי יום אנו נתקלים בתלונות מנהגים הנוסעים למעלה מ-12 שעות ביום! זהו המקסימום המותר בחוק".