שביתות בבתי החולים ובלאומי קארד; הוגשה עתירה לבג"ץ נגד סגירת החינוכית

1,400עובדי לאומי קארד החליטו להשבית את שמחת האוצר, הנהלת בנק לאומי והתאגיד האמריקאי ורבורג פינקוס והכריזו אמש (שני) על שביתה בחברה החל ממחר בבוקר. סכסוך העבודה הוכרז בעקבות מחלוקות שהתגלעו סביב חידוש ההסכם הקיבוצי וחששות העובדים הנוגעות לעתידם בעקבות מכירת החברה לקרן ההשקעות האמריקאית. אתמול התקיימה פגישה בין נציגי ועד העובדים לבין סמנכ"ל הכספים וסמנכ"ל משאבי האנוש של החברה והסתיימה בפיצוץ.

2018-07-31_193416

הפגנה של עובדי הטלוויזיה החינוכית מול ביתו של שר החינוך נפתלי בנט ברעננה נגד הסגירה (צילום: ועד עובדים)

 

ועד העובדים הפיץ הבוקר כרזות לעובדים ובהן נכתב: "איך אמר מנכ"ל החברה רון פאינרו? עשינו היסטוריה. אכן עשינו היסטוריה. לאומי קארד נמכרת 30%  מעל השווי שלה כי היא שווה! רק בזכות עובדיה המסורים והנאמנים, הגיעה לאומי קארד לאן שהגיעה".

העובדים נעזרים בשירותיו של מקורבו של יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, פרופ' ירון זליכה, שמייעץ לוועדים רבים במשק ואף סייע בשנת 2017 לוועד עובדי לאומי לקבל מענק נאה של 27 מיליון שקל בעקבות מכירת חברת ויזה אירופה על ידי לאומי תמורת 378 מיליון שקל.

כמו כן, ועד עובדי מנהל ומשק בבתי החולים הציבוריים הכריז הבוקר על שביתה שתחל ביום ראשון כחלק מהמאבק לצמצום העומסים בבתי החולים ושיפור תנאי ההעסקה של 12,000 עובדים. יו"ר הוועד אלי בדש ציין כי "אנחנו יוצאים למאבק לאחר שנים של סחבת. המדינה חייבת להבין שללא העבודה הקשה והמאומצת של עובדי מנהל ומשק, לא תהיה מערכת בריאות".

הוועד מסר שלפני 22 שנה המליצה ועדה של הכנסת להצמיד את שכר העובדים בבתי החולים הממשלתיים לשכר של עובדים מקבילים בבתי חולים שאינם ממשלתיים (בעיקר של שירותי בריאות כללית) אולם בפועל ההצמדה לא התרחשה והשכר נותר נמוך, אף שבתי החולים עצמם התרחבו ועומס העבודה גבר מאוד.

עובדי המנהל והמשק בבתי החולים הם העובדים שאחראים על שירותי ניקיון, הזנה, כביסה, שינוע מטופלים, נהגים, אפסנאי ציוד רפואי (כולל אחריות על ציוד סטרילי) אנשי תחזוקה וחלק מן האדמיניסטרציה. גם אנשי אבטחת הסייבר ותחזוקת מערכות המחשוב של בתי החולים מאוגדים תחת ארגון זה. בניגוד לחברות אחרות שיכולות להתנהל לזמן קצר ללא עובדי משק ומנהלה, הרי שבית חולים אינו יכול למעשה להתנהל תחת שביתה כזו. הועד ציין כי מתוך התחשבות בחולים ימשיכו העובדים לאייש את המחלקות בהם היעדרותם עלולה לסכן חיים.

רשימת בתי החולים הממשלתית כוללת את: שיבא-תל השומר (בתל אביב), רמב"ם ובני ציון (בחיפה), אסף הרופא (ראשל"צ), ברזילי (אשקלון), רבקה זיו (צפת), גליל מערבי (נהריה), וולפסון (חולון), פוריה (אזור הכינרת), והלל יפה (חדרה). כמו כן, ישבתו בתי חולים פסיכיאטריים ממשלתיים (שערי מנשה, באר יעקב, אברבנאל, איתנים, מזור, מעלה כרמל, לב השרון (פרדסיה), באר שבע, כפר שאול, נס ציונה), וכן בית החולים הגריאטרי. בית החולים סוראסקי-איכילוב, שהוא בית חולים ממשלתי-עירוני, אינו נכלל בשביתה.

למרות ההחלטה לפני שבוע בכנסת על סגירת הטלוויזיה החינוכית, העובדים עשו ניסיון נוסף כדי למנוע את הסגירה ופנו אתמול לבג"ץ בבקשה להוציא צו-ביניים זמני שיקפיא את מועד הפסקת פעילות הטלוויזיה החינוכית, המיועד ל-15 באוגוסט.

בעתירה דורשים העובדים שהממשלה תמצא עבורם פתרונות הוגנים – על-ידי קליטתם בתאגיד השידור הציבורי, או בקליטתם לתפקידים מקבילים בשירות המדינה, או שיאפשרו להם הליכי פרישה הוגנים.

העתירה הוגשה נגד ממשלת ישראל, שר החינוך נפתלי בנט, שר האוצר משה כחלון, הממונה על השכר באוצר, ממלא-מקום נציב שירות המדינה ותאגיד השידור "כאן". היא מייצגת למעלה מ-140 עובדים של החינוכית, המבקשים שהממשלה תפעל לחתימת הסכם קיבוצי חדש עמם, בתנאים הוגנים, וזאת עוד בטרם מועד הפסקת פעילות החינוכית.

על-פי העתירה, המצב המשפטי הנוכחי של העובדים הוא בלתי נסבל, כששיש תאריך קבוע על-פי חוק להפסקת פעילות החינוכית, אך נציבות שירות המדינה והממשלה נמנעות מלהכריז על סגירת יחידת-הסמך במשרד החינוך, שהיא הטלוויזיה החינוכית. כתוצאה מכך העובדים אינם מפוטרים, אלא אמורים להמשיך להגיע לאולפני החינוכית גם אחרי הפסקת שידוריה ולהמשיך לקבל שכר (מופחת) במסגרת אבטלה גלויה, ביוזמת הממשלה.

עוד נטען כי הפסקת פעילות החינוכית מנוגדת להסכם ההיסטורי שנחתם עם קרן רוטשילד, שמכוחו הועברו לידי הממשלה בשנת 1969 כל נכסיה של "נאמנות הטלוויזיה הלימודית", שהוקמה על-ידי קרן רוטשילד ושבמסגרתה פעלה הטלוויזיה החינוכית בשנותיה הראשונות.

יצוין שהפגנה נוספת נערכה אחה"צ בצומת עזריאלי בתל-אביב נגד סגירת הטלוויזיה החינוכית ופיטורי עובדיה. מארגני ההפגנה מסרו כי "הערוץ הציבורי היחיד במדינה שמשדר תכנים איכותיים לילדים ולמבוגרים, בלי פרסומות, בלי שיקולים של רייטינג ועם הרבה כבוד לצופים ולשפה! אחרי 52 שנים של שידור איכותי וחינוכי לילדים ולמבוגרים הטלוויזיה החינוכית תיסגר".

 

עוד על מאבק עובדי הטלוויזיה החינוכית, בגיליון "זו הדרך" 27 (עמ' 5):

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2018/07/G27_2018.pdf