שביתה של פסיכולוגים ועו"סים במערך בריאות הנפש; עיצומים במשרד הבריאות בכל הארץ

פסיכולוגים ועובדים סוציאליים במערך בריאות הנפש של משרד הבריאות ברחבי הארץ ישבתו מיום שני הקרוב, ללא הגבלת זמן כך הודיעו הבוקר (חמישי) ועד האקדמאים במדעי החברה והרוח בהסתדרות ואיגוד העובדים הסוציאליים. על פי ההודעה, ההכרזה על השביתה באה בשל "גרירת הרגליים של משרד הבריאות והימנעותו מחתימת הסכם שיבטיח את עתידם המקצועי של העובדים, במסגרת הרפורמה בבריאות הנפש". במהלך השביתה לא יינתנו שירותים ב-54 מרפאות בריאות הנפש של משרד הבריאות ברחבי הארץ; וכן פסיכולוגים ועובדים סוציאליים לא יעניקו שירות בבתי החולים הפסיכיאטריים של משרד הבריאות.

2016-10-27_200454

"מהתנהגות משרד הבריאות ניתן רק להסיק שאין בכוונתו לחתום כלל על הסכם שיטיב עם העובדים, ישמור על זכויותיהם ויבטיח שירות איכותי לאוכלוסייה כלכך קשה, הזקוקה לשירות זה", מסרו יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים, צפרא דוויק ויו"ר הסתדרות המח"ר, עו"ד יעל רון. "אחרת איך ניתן להסביר את הסחבת הזו של משרד הבריאות, אם לא כניסיון לקבוע עובדות ומחטפים, תוך פגיעה ממשית בעובדים, בטרם יחתמו על ההסכם הקיבוצי", הוסיפו. רון ודוויק ציינו, כי משרד הבריאות מבצע שינויים ארגוניים חדצדדיים, סוגר מרפאות ומנייד עובדים בצורה לא הגיונית, ללא כל תיאום והסכמה עם ארגוני העובדים וללא הסכמת העובדים עצמם. בין השאר משרד הבריאות אינו מוכן להתחייב להמשיך להעסיק את העובדים בתחום מומחיותם בריאות הנפש.

כמו כן עובדי משרד הבריאות פתחו הבוקר בעיצומים במחאה על כך שהנהלת המשרד בראשותו של השר יעקב ליצמן בוחרת להביא עובדים בכירים מחוץ למשרד במקום לקדם עובדים בעלי וותק במשרד הבריאות עצמו. בעקבות העיצומים אין קבלת קהל בלשכות הבריאות ברחבי הארץ, למעט מקרים דחופים כגון מתן חיסונים ומכשירי שיקום. כמו כן, ועדות רפואיות שנקבעו טרם העיצומים יתנהלו כסדרן. יו"ר ועד עובדי משרד הבריאות, ניסים לוי אמר אמש כי "מביאים מנהלים מבחוץ בלי להגיד לנו, ואנשים מקצועיים שכבר נמצאים ויושבים 15 שנה לא מקודמים. יש עובדים עם תואר שני שמקבלים השלמת הכנסה, הגיעו מים עד נפש". המחאה של עובדי משרד הבריאות מגיעה על רקע טענות בתקופה האחרונה נגד אי קידום עובדים וותיקים במשרד ובחודשים האחרונים וועד העובדים מנהל משא ומתן בנושא, אלא שעד כה לא חלה התקדמות לשביעות רצונם של העובדים.

על רקע החלטת בית חולים רמב"ם לקצץ בתקציבים, הכריזה הסתדרות הרופאים כי במידה והנהלת הבית חולים לא תחזור בה הם ישבתו. יושב ראש ההסתדרות הרפואית, ד"ר לאוניד אידלמן, הבהיר בשיחה הבוקר (חמישי) ב"בוקר טוב ישראל": "החולים סובלים, חדרי המיון עמוסים. אני מקווה שההנהלה תתעשת ותחזור בה". לדברי ד"ר אידלמן: "הנהלת בית החולים רמב"ם מטילה גזרות שבסופו של דבר עלולות לפגוע בחולים". עם זאת, הוסיף כי כל בתי החולים יושב הראש במדינת ישראל נמצאים בגירעון. לדבריו, "אין דרך לטפל בחולים בלי תוספת כסף. אנחנו מתקרבים לגיהינום, כבר לפני חודש בית החולים היה בתפוסה מלאה. מה יקרה בחורף?".