שביתה של העוזרים המשפטיים בתום הפגרה; סכסוכי עבודה בנובוטייד ובדן ב"ש

עם חזרת בתי המשפט מפגרה מחר (רביעי) יקיים ועד העוזרים המשפטיים לשופטים  שביתת אזהרה בת יום אחד. השביתה תתקיים בכל הערכאות המשפטיות ברחבי הארץ. לדברי הוועד, מדובר במחאה על כוונת הנהלת בתי המשפט ליצור דור ב' של עובדים חדשים בשכר נמוך, וזאת במהלך המשא ומתן המתקיים עמם. במהלך השביתה יקיים הוועד כנס הסברה בהשתתפות חברי כנסת, שבו יוצגו הצעדים הבאים במחאה.

6

המו"מ על חתימת ההסכם הקיבוצי עם הנהלת בתי המשפט נמשך זה שלושה חודשים בעקבות פסיקת בג"ץ שקבעה כי יתקיים משא ומתן על תנאי השכר כמו גם על נושא קציבת הכהונה. עם זאת, הצדדים לא מגיעים להסכמות, ולדברי הוועד הנהלת בתי המשפט מנסה לעקוף את הליך המשא ומתן ולקבוע עובדות בשטח תוך שהיא מגייסת דור ב' של עובדים חודשים בשכר נמוך ובתנאים גרועים.

עו"ד שרית טוביס, יו"ר ועד העוזרים המשפטיים, מסרה כי "הצעד החד צדדי של הנהלת בתי המשפט אינו הוגן. יש כאן ניסיון להכניס בדלת האחורית עובדים חדשים וזולים, וכך לדחוק את רגלי העוזרות והעוזרים המשפטיים הוותיקים. המערכת תעדיף את העובדים הזולים יותר, ובכך תכריח את הוותיקים להסכים לתנאי שכר פחותים או לחילופין פשוט תמשוך את המשא ומתן עד אין קץכל שאנו מבקשים הוא משא ומתן אינטנסיבי, הוגן ושקוף, שיוביל להסכם קיבוצי שבו יוגדרו בהסכמה תנאי ההעסקה של כלל העוזרים המשפטיים".

טוביס הוסיפה כי "ידינו אינה קלה על ההדק, ואיננו מעוניינים להוביל לשביתות. עם זאת, חשוב להבין שנשק השביתה הוא הנשק האפקטיבי של כל התארגנות עובדים וכי לעיתים אין ברירה אלא להשתמש בו. אנו נוהגים בזהירות ובאחריות, ומקווים שגם הנהלת בתי המשפט תנהג כך".

גם עובדי חברת נובוטייד בע"מ שנמצאת בבעלות משותפת של קבוצת כיל וטבע נערכים לשורה של צעדים ארגוניים ולשיבוש הליכי העבודה באחד מאתרי החברה המרכזיים בארץ. העובדים מוחים על ההתנהלות הכוחנית של ההנהלה אשר פועלת בהיעדר תום לב על מנת להחליש ולחבל בהתאגדות, תוך התנכלות לנציגות העובדים.

מאז התארגנותם של עובדי נובוטייד בהסתדרות לפני כשנה וחצי, נציגות העובדים פעלה על מנת לקדם הידברות מול ההנהלה ולתת הזדמנות הוגנת למו"מ. על אף הניסיונות להגיע להבנות בנוגע להסדרת זכויות העובדים בהסכם קיבוצי ראשון, לא הושגה התקדמות בנושאים הכלכליים והפערים בין הצדדים אף העמיקו. במקביל לכך, ההנהלה המשיכה להקשיח את עמדותיה והובילה צעדים חדצדדיים הנושאים השלכות חמורות על תנאי העובדים, דבר שאף הוביל להכרזת סכסוך עבודה בחברה.

נובוטייד היא חברה ביוטכנולוגית שפועלת בזירה הבינלאומית ומתמחה בפיתוח, ייצור ושיווק של חומרים פעילים המשמשים בתעשיית התרופות. לחברה שלושה אתרי פעילות בישראל, הממוקמים במתקני טבע בנתניה ובנאות חובב ובמרכז המעבדות של כיל בקריית אתא. אשתקד החברה הניבה רווח נקי בגובה 23 מיליון דולר ולאחרונה החברה לישראל (בבעלות עידן עופר) הודיעה כי תפעל למכירת חלקה של כיל בחברה, כחלק ממהלך של מימוש נכסים בהיקף מוערך של כ-500 מיליון דולר.

מוועד העובדים נמסר כי: "זמן רב העובדים נהגו באיפוק ובאחריות אך התנהגות זו נוצלה על ידי ההנהלה לשם פגיעה בהתאגדות וניסיונות בוטים להחליש את הכוח הארגוני של העובדים. לא נעמוד מנגד בשעה שזכויותינו נרמסות ולא נאפשר להנהלת נובוטייד להמשיך ולדרדר את מערכת יחסי העבודה בחברה אל תהומות חדשים. אנו נחושים במאבקנו ובגיבוי ההסתדרות נמשיך לפעול בכל הערוצים שעומדים לרשותנו, עד אשר ההנהלה תפנים כי ההתאגדות היא עובדה קיימת בשטח ותדאג להסדרת זכויותינו, תוך הבעת כבוד אנושי לעובדי נובוטייד".

יצוין שבגלל סיבות דומות, ההסתדרות הכריזה אתמול (שני) סכסוך עבודה בקרב כ-400 עובדי חברת התחבורה הציבורית דן באר שבע. ברקע לסכסוך, סירובה של הנהלת החברה ליישם חלקים נרחבים מההסכם הקיבוצי שנחתם בדן באר שבע בחודש יולי האחרון.