שביתה שב'קפה נואר' בתל-אביב; בחיפה כימיקלים צפון מוצאים עובדים לחופשה כפויה

עובדי המסעדה "קפה נואר" בתל אביב פתחו אמש (שלישי) בשביתה, ועזבו את משמרותיהם. זאת, בתום 14 ימי הצינון שחלו על סכסוך העבודה שהכריזו – על רקע דרישת ההנהלה במו"מ להסכם קיבוצי ראשון, שמלצרי המסעדה יפחיתו משכרם בשיעור המוערך ב-1,500 שקל לחודש – על מנת לממן את העלאת השכר ליתר הסקטורים במסעדה. השביתה פרצה לאחר מספר הפגנות שנערכו מול המסעדה ברחוב אחד העם, בהן לקחו חלק פעילי חד"ש התומכים במאבקם.

4

שביתת עובדי "קפה נואר": "היום בתפריט שביתה!" (צילום: ועד עובדים)

"לא נמשיך לעבוד בלי התנאים הסוציאליים שמגיעים לנו – לא אנחנו ולא הבאים אחרינו" מסר ועד עובדי המסעדה, "זה בסיסי וברור לכולם חוץ מההנהלה שלנו, אנו מקווים שזו השביתה הראשונה והאחרונה בקפה נואר אבל בהחלט מוכנים להמשיך אם נצטרך".

אמש, העובדים השובתים התנצלו בפני הלקוחות, עזבו את המשמרת יחד, והתכנסו בפתח המסעדה להפגנה קצרה, כשאליהם הצטרפו חבריהם שלא היו במשמרת. בצעדים הארגוניים לוקחים חלק מלצרים, טבחים, ברמנים ועוד. מדובר בשביתת אזהרה חלקית, על מנת לאפשר להנהלת המסעדה למנוע התדרדרות נוספת והשבתות נוספות, ולהגיע להסכמות בנוגע לחתימה על הסכם קיבוצי.

עובדי המסעדה התאגדו לפני כחצי שנה ב'הסתדרות הנוער העובד והלומד' במטרה לחתור לחתימת הסכם קיבוצי שיסדיר את זכויותיהם. ההתאגדות החלה ביוזמתה של קבוצת מלצרים – אולם ההתאגדות מקיפה כיום את עובדי כלל המחלקות, ובכללן גם טבחים, מארחות, ברמנים וכן שוטפי כלים שרובם אפריקאים, ולפיכך אמור ההסכם הקיבוצי עליו מבקש ועד העובדים לחתום אמור לפיכך להקיף את כלל העובד.

יצוין שאמש פנו ועד עובדי חיפה כימיקלים צפון וארגון כוח לעובדים לבית הדין האזורי לעבודה בחיפה בבקשה דחופה להתערבותו בהפרות חמורות של החלטת בית הדין לפני שבוע. לדברי ועד העובדים, הנהלת החברה מוציאה את עובדיה לחופשה כפויה ובמקומם התחילה להעסיק מתחילת השבוע עובדי קבלן. לפני שבוע הורה בית הדין, בראשותו של הנשיא אלכס קוגן, להקפיא את הפיטורים של 400 עובדי המפעל הצפוני עד 27 בספטמבר.

"אולם כבר למחרת הדיון כפתה החברה על מרבית עובדיה יציאה לחופשה, כך שאת ימי ההקפאה יממנו העובדים מצבירת ימי החופשה שלהם. העובדים ימצו את ימי החופשה שצברו עם השנים בעמל רב, בזכות ולא בחסד, ויגיעו לימי החגים שאין באמתחתם ימי חופשה צבורים", נכתב בבקשה שהוגשה לבית הדין. נוסף על כך, לפי טענות הוועד, החברה התחילה להעסיק עובדי קבלן (מלגזנים ואורזים בעיקר) המחליפים את העובדים. "החברה לא יכולה לטעון כי אין צורך בעובדים לעובדים מוחלשים ולא מאוגדים מסתבר שיש להם עבודה".

ביום ראשון 24 בספטמבר יתקיים בתלאביב אירוע סולידריות עם עובדי חיפה כימיקלים צפון ביוזמת פורום העובדים של חד"ש. באירוע, שייערך בגדה השמאלית, ייקחו חלק יו"ר הוועד, אלי לוטטי, ופעיל כוח לעובדים המלווה את המאבק, רפי קמחי.